נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:J1 אוטוקארט

יצרן:אוסטר איירקרפט בע"מ, בריטניה

מספר יצרן:2024

שנת יצור:1946

תולדות המטוס:


לאחר יצורו, נרשם המטוס במנהל התעופה המלכותי הבריטי ע"ש היצרן במאי 1946 תית אות הקריאה הבריטי G-AHHV. למטוס הוצאה תעודת כושר טיסה מס' 7755.

נרכש ע"י  "נשים חובבות תעופה" (נח"ת),שהיה מועדון תעופה לנשים שנוסד ליד קלוב התעופה הארץ ישראלי בדצמבר 1935. נבחן בבריטניה ע"י עמנואל צור שהיה הטייס הראשי ומדריך הטייס של חברת אוירון.הבעלות הועברה בתאריך 27 ביולי 46.

צור גם הטיס את המטוס לארץ ישראל כשהוא מצוייד במיכל דלק נוסף, ונחת במספר תחנות בדרך לצורך תדלוק. המטוס הוצג לעיני הציבור ב-31 באוקטובר ובאותו מעמד ניתן לו הכינוי "תל אביב". המטוס נרשם בארץ ישראל תחת אות הקריאה המנדטורי VQ-PAS.

הועבר לרשות שירות האויר של אירגון "ההגנה" ב-10 בנובמבר,והוטס ע"י עזר ויצמן ויצחק הננסון לאספקת נשק, תחמושת וציוד לגוש עציון הנצור.

בתחילת שנת 1948 רכש אירגון ההגנה מהבריטים בבסיס עקרון 21 מטוסי אוסטר מדגם 5 שהיו מטוסים קלים דומים למעט סוג המנוע, והמטוס כונה "האוסטר הציבילי" (האזרחי) כדי להבדילו מהאחרים.

עם הכרזת העצמאות, הקמת צה"ל וחיל האויר ויציאת הבריטים מארץ ישראל במאי 48,הרישום המנדטורי של המטוס בוטל וניתן לו "מספר זנב" בחיל האויר הצעיר-א-32.

המטוס הופעל בטייסת א' כשבסיסו הקבוע היה בשדה דב וב-14 בספטמבר 48 הועבר לטייסת הגליל שבסיסה היה במנחת יבניאל.

כשהוחלפה שיטת המיספור של מטוסי חיל האויר חודשיים אחר כך, ניתן למטוס המספר 0115.הוא הועבר לטייסת הראשונה-טייסת 100 בסוף שנת 48 והופעל משדה דב ולאחר מכן משדה רמלה ויצא מהשירות בשנת 1952 עקב "בלאי מוצדק".

מקורות: נעם הרטוך-"טייסת הגליל במלחמת העצמאות" הוצאת עמותת ח"א,1999
          GINFO Database Search             
          עידו אמבר/אלי אייל/אבי כהן-"שורשי חיל האויר" הוצאת ענף תולדות ח"א.
לייבסיטי - בניית אתרים