נכתב י"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המסוק

דגם: SE.3130 אלואט II

יצרן:סוד אויאסיון, צרפת

מספר יצרן: 1887-C521

שנת יצור:1963

תולדות המסוק

לאחר שהמסוק יוצר, ביצע את טיסות הניסוי תחת אות קריאה F-WIEP. נמכר לגרמניה והופעל שם ע"י אלפונס מולר וויפרפורת' מהעיר לייכלינגן (שהיה יצרן טקסטיל) מינואר 1964 עד מרץ 1968 תחת אות קריאה אזרחי D-HICI.

בשנת 1968 נרכש המסוק על ידי חיל האוויר, הגיע ארצה והופעל בטייסת המסוקים הקלים למן הקמתה. בטייסת, שימש בין היתר לסיור, קישור ותובלת מפקדים. לאחר הוצאתו משרות, הועבר לבית הספר הטכני להדרכת מכונאים. בשלב מסויים הוסרה מהמסוק לוחית היצרן המקורית, הועברה לשוייץ ושם חוברה למסוק אלואט שהיה רשום שם תחת אות קריאה HB-XLG והופעל על ידי חברת טראנס-הלי מה-16 במאי 1980 ועד ל-14 במרץ 1989. לאחר מכן, נמכר המסוק לצרפת, שם הופעל לחילוץ בהרי האלפים הצרפתיים ע"י חברת הלי-רון אלפס תחת אות קריאה F-GHRA מה-11 ביולי 1989. 


אלואט HB-XLG כפי שצולם באוגוסט 86 (Photo:Egon In Albon)


גורלו של המסוק אינו ידוע לנו.

המסוק שבטכני שופץ מאוחר יותר לתצוגה ע"י המדריכים רס"מ חיים ברקוביץ' ורס"מ משה בן עזרי. הורכב עליו מנוע של מסוק סייפן ונצבע עליו המספר "21" - על שם ביה"ס הטכני (ביס"ט 21) וכן השם "צופית". לאחר השיפוץ, הוצב המסוק על כן באי תנועה בכניסה לבסיס. לאחר שנים מספר, בוצע במקום סקר בטיחות ונקבע שהמסוק והכן עליו הוא מוצב - מהווים סיכון בטיחותי לעוברים בקרבתו, ולכן פורק  מהכן והובל לקצה הבסיס שם הוא מונח, מפורק, עד היום.

מיקום נוכחי:

ביה"ס הטכני של ח"א, חיפה
לייבסיטי - בניית אתרים