נכתב ע"י דור שטרקר

פרטי המטוס

דגם
: 737-804(WL)

יצרן: בואינג, ארה"ב

מספר יצרן: 30465

מספר גוף: 502

קונפיגורציה: Y189


המראה מנתב"ג (צילום:מוני שפיר)

תולדות המטוס:

המטוס הוזמן על ידי חברת התעופה Britannia Airways AB, אך ההזמנה בוטלה ונרשמה על שם חברת התעופה Britannia Airways. המטוס ביצע את הטיסה הראשונה ב-19 לפברואר 2000 תחת אות הקריאה N1786B.

נמסר לחברת התעופה ב-6 לאפריל 2000 וקיבל את אות הקריאה G-BYNC. ב-6 לנובמבר 2001 שונה רישומו של המטוס ל-PH-AAV. למחרת היום הועבר לחברת הבת Britannia Airways AB, אשר פועלת בשוודיה. קיבל את אות הקריאה SE-DZL.


SE-DZL בשירות בריטניה איירווייז (Photo:Ray Barber)


המטוס הוחכר לחברת התעופה הגרמנית Hapagfly ב-12 למאי 2005, וקיבל את אות הקריאה D-ATUA. בעקבות פשיטת הרגל של חברת Britannia Airways, נמכר המטוס לחברת הליסינג NBBL.חברה זו המשיכה להחכיר את המטוס ל-Hapagfly.

D-ATUA בשירות הפאג פליי (Photo:Paulo Carvalho) G-CDZL בשירות תומסון פליי

ב-28 לאפריל 2006 הועבר המטוס לחברת התעופה Thomsonfly וקיבל את אות הקריאה G-CDZL.ב-1 למאי 2009 שונה שם החברה לThomson Airways, אך המטוס הופעל תחת אותו אות קריאה.

יצא משירות ב-8 לאפריל 2012 והוטס ממנצ'סטר לשאנון שבאירלנד.

המטוס הוחכר לאל על, והוא נשלח אליה ב-12 למאי 2012, כשהוא טס ישירות מש"ת שאנון  לנתב"ג.  הגיע לארץ ב-13 למאי 2012, וקיבל את אות הקריאה 4X-EKM.

לאחר מספר חודשים בשירות אל על, באוקטובר 2012, נשלח המטוס לשאנון לצורך התקנת כנפונים. לכן דגם המטוס שונה מבואינג 737-804 לבואינג 737-804(WL).

למטוס ישנה צביעה בסיסית, דומה לזו שיש במטוסים אחרים בחברה, לא מדובר בצביעה מלאה אלא צביעה חלקית, כמו  זו שיש בבואינג 767-300 הנושא את אות הקריאה 4X-EAJ.

מבנה הקבינה של המטוס, שאיננו כולל מחלקת עסקים, מתאים לחברת השכר של אלעל – סאנדור, על כן הוא מופעל במקרים רבים בטיסות סאנדור.

המטוס משרת בקווי החברה לאירופה ולאילת, וכן לטיסות שירות UP של החברה


(Photo:Andreas Soos) (Photo:Bertram Wanninger)

נחיתת חירום

ב-18 באוגוסט 2016 המריא המטוס מנתב"ג לטיסת אל על LY-2653 לקייב ועליו 182 נוסעים.בעת קיפול הגלגלים קיבל הצוות חיווי שהם לא התקפלו כנדרש ועל כן הם הורדו והמטוס החל בהקפות מעל לים ולאחר מכן מעל לשומרון שנמשכו כשעתיים כדי להקטין את כמות הדלק במיכלים לקראת נחיתת חירום בנתב"ג.מגדל הפיקוח והבקרה האוירית הרחיקו מטוסים שהיו  לקראת נחיתה, הזעיקו למקום כ-70 אמבולנסים וכוחות כיבוי והצלה  ממחוז דן. חיל האויר הכניס לכוננות מידי מסוק יסעור לחילוץ עם 2 צוותים מיח' 669.

המטוס שנחת לבסוף בשלום על מסלול 26 בנתב"ג לאחר שביצע הקפה מעליו. .

הסתבר שאחד הצמיגים בכני הנסע הראשיםם התקלף. שאריות הצמיג נמצאו בהצטלבות מסלולים 08 ו-12.

 
לייבסיטי - בניית אתרים