נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם
:DO-27A-1

יצרן:דורנייר,גרמניה

מספר יצרן:362

תולדות המטוס:

עוד בהיות המטוס במפעל חברת דורניר הוצב בביה"ס לטיסה "A/FFS "S של צבא גרמניה בבסיס ממינגן, וגם הוקצה לו הקוד AS+941 ב-3 בפברואר 59 , אך המטוס לא סופק. אות הקריאה D-ELIL  הוקצה למטוס כשנרשם ע"ש חברת דורניר ב-31.3.59. אות קריאה זה בוטל ב-25.5.59 כשהמטוס הועבר לצבא גרמניה ב-1.9.60 תחת הקוד KD+147 שהוקצה לו כששהה במפעל של דורניר.

ב-12.9.60 הוצב ביח' האחזקה HFInstKp 108 בבסיס בוקנברג ואז שונה הקוד ל-QM+001. לאחר מכן הועבר לטייסת התובלה  HFSt-6 בבסיס איצהו, וב-8.8.61 הועבר לטייסת הצבא  HFSt-51 בבסיס בוקנברג ואז שונה הקוד ל-PQ+103. בתאריך 2.6.64 הועבר ליח' D1HGrp בבסיס דיפהולץ, וב-30.6.64 הועבר לח"א הצרפתי בבסיס שאטודון ושם קיבל את הקוד EAA601 שבוטל ב-17.8.64.

נרכש דרך חברת מטרופוליטן איירמוטיב שהיתה זרוע של סוכנות הביון האמריקאית כדי להסוות את מוצאו.

הופעל ע"י הטייסת הקלה במגוון משימות סיור תצפית ותובלה קלה.כשיצא משירות עם סגירת מערך הדרור בח"א,נמכר ע"י סיב"ט לסוחר מטוסים אמריקאי בשם האנס גרונוולד, בעליה של חברת איירו אינטרנשיונל אינק,שהיתה רשומה בעיר בליין שבמדינת וושינגטון. דרך סוכן בשם בלומנקוויסט,המטוס הועבר לארה"ב וקיבל את אות הקריאה N776AX באוגוסט 83.גרונוולד תכנן להסב את המטוסים שרכש לדגם האזרחי Q5 ואז לעשות שינויים מינוריים שנדרשו ע"י תעודת הסוג 8A1N של רשות התעופה הפדרלית ולהפוך אותם לדגם Q6.

לצורך כך,הגיעו לארה"ב צוות  בודקים של חברת דורניר שבדקו את המטוסים לפי שרטוטי היצרן ומצאו שחיל האויר ביצע בהם הסבות רבות ולכן סירבו לתת את האישור שהמטוסים מתאימים לסטנדרט התעופתי הגרמני.

אבל לגרונוולד היו לוחיות יצרן (DATAPLATES ) ריקות שרכש שנים לפני כן מדורניר.הוא החליף את הלוחיות המקוריות בלוחיות שלו ועליהן הטביע את דגם המטוס כ-Q5 או Q6 ומכר רבים מהם.כשרשות התעופה הפדרלית חקרה עליו והוא הרגיש שהקרקע בוערת מתחת לרגליו,עבר את הגבול לקנדה.

בעליו הרשום האחרון היה גרגורי בלאנצ'פילד מג'ונו שבאלסקה מתאריך 26 בספטמבר 88. הרישום האמריקאי למטוס  בוטל ב-26 באפריל 13.המטוס צולם בספטמבר 11 בש"ת של ג'ונו.


 
לייבסיטי - בניית אתרים