נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
מבוסס על זכרונותיו של "בום" פאואל, טייס סקייהוק שהשתתף במבצע.
תודתנו לנתן קליימן וליעקב סונר על העזרה בפרטים.

 
בתדריך בוקר בתחילת אוקטובר 73 ביקש מפקד טייסת הסקייהוקים VA-127 מתנדבים בקרב טייסיו למשימה מיוחדת שעלולה לכלול גם סיכון מסויים.כמעט כל הטייסים, ששימשו מדריכים הרימו את ידם.

מפקד הטייסת המשיך לתדרך את הטייסים בתיאור הכללי של הטיסה שהיה  העברת מטוסי סקייהוק לישראל.לקומנדר טולי היו כמה פרטים, אך כל מה שידע בוודאות שהמתנדבים יהיו צריכים להטיס רבים ממטוסי הטייסת שלהם לבסיס הצי בנורפולק שבמדינת וירג'יניה, ושם יקבלו תדריך נוסף. "אירזו לשהייה של שבוע" אמר להם.

טייסת VA-127 "הכחולים המלכותיים"

טייסת VA-127 של חיל הים האמריקאי היתה טייסת לאימון מכשירים של הצי, הוקמה והיתה מוצבת בבסיס לאמור שנמצא במחוזות קינגס ופרסנו שבמדינת קליפורניה.בדרכם להצבה בטייסותיהם, היו מחוייבים טייסי ה-A-7 קורסייר של הצי לעצור בלימור ולעבור אמון בטיסת מכשירים על סקייהוקים דו מושביים של הטייסת כדי לשפר את כישוריהם.

בטייסת VA-127 היו מוצבים טייסים רבי ניסיון והם גם הדריכו כל מיני טקטיקות קרביות לטייסי סקייהוק בדרכם להצבה על נושאות המטוסים של הצי ששטו מול חופי ויאטנם ומטוסיהן תקפו באופן רצוף מטרות בויאטנם ובקמבודיה.

יוצאים לדרך

ב-17 באוקטובר עלו הטייסים למטוסים. לפני כן צוידו בסרבלים  וציוד טיסה חדשים וכן מצנחים ללא כל פאצ'ים או כיתובים עליהם.מהות הטיסה הפכה עוד יותר חשובה בעיניהם כשראו כמה מטוסי סקייהוק חנו מחוץ להאנגרים שבבסיס נורפולק.עד מהרה הוזמנו לחדר תדריכים גדול, על הפודיום עלה אדמירל של הצי, מסר לטייסים את התכנית ושאל כמה שאלות.

הטייסים המתינו בבסיס יום נוסף שבו הוצאו מהמטוסים כל המכשור והאלקטרוניקה שהאמריקאים לא רצו להעביר לישראל.המכונאים גם טישטשו בצבע את כל הסמלים של המטוסים ואת כל הכתובות וסימני הזנב והשאירו רק את הסמל האמריקאי משני צידי הגוף.

התוכנית היתה לשלוח את המטוסים בקבוצות של 12 לכיוון האיים האזוריים בלווית 2 מטוסי תדלוק KC-135. האחד מנווט והשני כרזרבה שאמורים לחזור לחוף המזרחי.
הטיסה מנורפולק לאיים האזוריים ארכה 5.5 שעות.הטייסים העבירו את הלילה בשדה לאחס וגם מצאו שם את המועדון.בינתיים, המכונאים ניסוי ליישר צינור תידלוק או שניים שהתכופפו קלות בזמן אחד התדלוקים.

המטוסים המריאו למחרת ותותחיהם חמושים.תותחי ה-20 מ"מ של המטוסים יכלו לירות כמה מאות כדורים, אך למעשה נתקעו אחרי שירו שניים:אחד לכל תותח. עקב אחריהם מטוס מיכלית מדגם KA-3 של הצי. ליד חוף ספרד אמורים היו הטייסים  לפגוש  מיכלית  KC-130 של חיל הנחתים , ולשם כך היו צריכים להנמיך ולהאט. לאחר מכן המטוסים לקחו כיוון אל נושאת המטוסים רוזוולט ( CV-42) של הצי השישי ששטה ליד חופי איטליה ונחתו עליה.

על נושאת המטוסים קיבלו הטייסים תדריך נוסף מקצין בדרגת אדמירל, לקראת החלק האחרון של מסעם. נאמר להם כי מטוסי פאנטום ישראליים ילוו אותם מגבול המרחב האוירי הישראלי לנחיתה. "עוד כמה מטוסי קרב לארוחת צהריים" הם חשבו....בימים ההם, הפעם היחידה שראו פאנטום היתה כשהוא טס על מבערים ומיד אחר כך ללא דלק...

למחרת היום הם המריאו מנושאת המטוסים לחלק השלישי של מסעם ללא מטוס מנווט ולמעשה לא ידעו הטייסים להיכן בדיוק הם טסים. הם ,נתנו לפנטומים הישראליים למצוא ולהוביל אותם ונחתו בבסיס תל נוף ללא בעיות.זה היה ב-21 באוקטובר.


סקייהוק 150087 לאחר נחיתתו בתל נוף
(מקור:Israeli A-4 Skyhawk units in combat)

פאואל נחת אחרון בגלל ספק שהיה לו בדבר שמישותו של וו העצירה שלו.וכשנחת, כבר נצבע סמל חיל האויר הישראלי על שלושה מהסקייהוקים. בזמן שהסיע, ראה הרבה עמדות תותחי נ"מ כשכביסה מתייבשת על קני התותחים.

לאחר קבלת פנים וארוחה דשנה במועדון הקצינים הם העבירו את הלילה בבסיס,ולמחרת הועלו לאוטובוס שהסיע אותם לשדה התעופה בלוד ושם  עלו על מטוס C-5A גלאקסי ריק שהביא קודם לכן  תחמושת במסגרת מבצע "מנוף". המטוס הטיס אותם לבסיס חיל האויר האמריקאי מקגוויר בארה"ב ומשם טסו לביתם.


מוסיף יעקב סונר שהיה בעת ההיא בצוות חילוץ  בטייסת הכנף המעופפת:

"כמעט כל הטייסים האמריקאיים  פיצצו את הגלגלים בנחיתה. הם המריאו מנושאות מטוסים עם לחץ גבוה יותר בצמיגים ונחתו על המסלול  בתל נוף  כאילו נחתו על נושאת מטוסים עם נפילות מגובה 10 מטר. 

בתחילה גררנו אותם למשפכים ולבסוף נאלצנו להוריד אותם לחול בצידי המסלול. נאלצנו לנסר את חוטי הפלדה שבצמיגים ולהחליף אותם בחדשים ואז גררנו אותם לרחבה בה נצבעו בסמלי חיל האוויר. הטייסים הטמינו את ציודם האישי בגיבנת וכשפתחו אותם היו שם גם חבילות שוקולד שנמסו מהחום.

המטוסים מדגם F שהגיעו ללא מחבלי זרימה בכנפיהם, שוכנו בסככה בחלקו הדרומי של הבסיס ששימשה עד אז לאיחסון ארגזים וציוד אחר, ומשם יצאו לגיחות באור יום בלבד.

מטוסי הסקייהוק נגררו למוסכי טייסת התחזוקה בתל נוף שם עטו עליהם צוותים מתוגברים של מכונאים שביצעו ביקורת קבלה, עידכנו את מערכות הקשר והזע"ט ושינו את מערכת המילוט לסטנדרט הישראלי. לאחר הרצה וטיסת מבחן, הוטסו המטוסים לטייסות העייט השונות למילוי מקומם של המטוסים שהופלו או ניזקו במלחמה.

מטוס סקייהוק שהגיע במלחמת יוה"כ מטופל במוסך עייט של טייסת תחזוקה ברמת דוד לקראת צביעתו בצבעי ח"א והכנסתו לשירות. (מקור:דרך הצפון)

מטוסי הסקייהוק שהגיעו ארצה במלחמת יוה"כ, חלקם בטיסה וחלקם באניות:(הקש על מספר המטוס בטבלה ע"מ להגיע למאמר אודותיו)
 
מספר צי מספר יצרן דגם מספר זנב בחיל האויר
149664 12989 A-4E  
149964 13017 A-4E 891
149971 13024 A-4E  
149973 13026 A-4E  
149984 13037 A-4E 881
149990 13043 A-4E 887
149994 13047 A-4E 880
149995 13048 A-4E  
150016 13069 A-4E  
150026 13079 A-4E  
151028 13198 A-4E  
150082 13135 A-4E 890
150087 13140 A-4E  
150090 13143 A-4E 893
150091 13144 A-4E  
150095 13148 A-4E 883
150124 13177 A-4E 889
150134 13187 A-4E  
150138 13191 A-4E  
151040 13210 A-4E  
151056 13226 A-4E 849
151066 13236 A-4E  
151072 13242 A-4E  
151084 13254 A-4E  
151120 13290 A-4E 899
151163 13333 A-4E  
151177 13347 A-4E  
151184 13354 A-4E 892
152006 13394 A-4E 888
152097 13485 A-4E 884
154178 13635 A-4F  
154188 13645 A-4F 605
154191 13648 A-4F  
154195 13652 A-4F  
154212 13669 A-4F 603
154990 13806 A-4F  
154997 13813 A-4F  
154998 13814 A-4F 610
155005 13821 A-4F  
155007 13823 A-4F  
155008 13824 A-4F 614
155010 13826 A-4F 611
155040 13856 A-4F  
155043 13859 A-4F 606
155058 13874 A-4F 608
155065 13881 A-4F 604
 
לייבסיטי - בניית אתרים