נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:מיסטר IVA

יצרן:דאסו, צרפת

מספר יצרן:224

תיאור האירוע:

בשעות אחר הצהרים המאוחרות של יום 7 ביוני 67 יצאה רביעית מטוסי מיסטר של טייסת העמק לתקיפת טנקים סוריים באיזור בית המכס העליון ברמת הגולן. את הרביעיה הוביל אסף בן נון במיסטר 14 וזאת לאחר תקיפות של הטייסת על המוצבים הסוריים בבניאס, תל עזזיאת, ג'לבינה ובית המכס העליון. עננים נמוכים כיסו את המטרות ברוב שעות היום והיקשו על זיהוי המטרות ותקיפה מדוייקת. בתקיפה זו נעשתה הקרקע כהה ובלתי ברורה לעיני הטייס שבאויר ועל רקע השמיים הבהירים היו המיסטרים למטרות ברורות.

סיפר בן נון: 1


"מערבית לבית המכס העליון היה שדה ובו זיהיתי קבוצה של טנקים. החימוש שלנו היה נפל"מ, פצצה של 250 ק"ג. יש לכל מטוס שתיים כאלה ואתה מטיל אותן מגובה מאוד נמוך של בערך 50 מטר, כדי לדייק, ומסתלק. זו פצצה שורפת, כמו פצצת תבערה. עשינו יעף של נפל"מ, מספר 3 ו-4 שלי היו קצת רחוקים מאחוריי. טסנו בשני זוגות והם לא זיהו את המטרה, כי הסורים היו מחופרים. טנק אחד שתקפתי אותו כבר דלק, אבל את היתר הם לא זיהו. אז אמרתי להם – אוקיי, אני אוביל אתכם ליעף נוסף כדי שתזהו את המטרה, וביעף הזה פגעו בי".

מיסטר 14 נפגע מאש תותחי נ"מ סוריים שנורתה ממוצביהם בג'ילבינה.

"מיד המנוע כבה ופרצה אש. לא ראיתי את האש, אבל יש נורה שמזהירה אותך שאתה בוער והחבר'ה שמאחוריי אמרו לי – תקפוץ תקפוץ, אתה בוער. אבל ממש לא רציתי ליפול אצל הסורים. היתה לי מספיק מהירות, משכתי לכיוון מערב, חציתי את הגבול, הם צועקים לי לקפוץ ואני יודע שיש רוח מערבית חזקה. משכתי עד שהגעתי לאיזור של פחות או יותר איילת השחר, שם נתקעו ההגאים ובקטע הזה אתה חייב לנטוש כי המטוס יכול לעשות תנועות בלתי מבוקרות שלא תוכל לקפוץ. ואז קפצתי".

בן נון נטש את המטוס כשהיה בגובה של 3,000 רגל. כסא המפלט ניתק ומצנח הטייס נפרס.עקב הרוח המערבית החזקה נסחף הטייס מזרחה לכיוון סוריה, כשהסורים שעל הקרקע יורים לעברו והוא מושך במיתרי המצנח כדי לשנות את כיוון הצניחה, ולבסוף נוחת לתוך תעלת הטייה בשטח ישראל  ליד גשר בנות יעקב. המטוס נפל דרומית לקיבוץ איילת השחר.

את נטישת המטוס, שאירעה בשעה 17:45 ראו גם כוחות צה"ל שהיו באיזור, ומח"ט חטמ"ר 3 שהחזיקה את קו הגבול, הורה לשלוח כוחות לעבר הגשר על מנת  לחלץ את הטייס. בן נון חולץ ע"י אנשי גדוד 32 שהגיעו אליו.

הערות שוליים:

1.מתוך ראיון עמו בבלוג "נעמוש"
לייבסיטי - בניית אתרים