נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:S.O.4050  ווטור IIA

יצרן:סוד אויאסיון, צרפת

מספר יצרן:45

מס' ח"א צרפתי:21


ווטור 17 לאחר מלחמת ששת הימים (ציור:עמוס דור)

תולדות המטוס:

יוצר לפי הזמנה של משרד הביטחון, וביצע את טיסת הבכורה בתאריך 9 בספטמבר 57. הועבר ארצה ע"י דני שפירא ונחת בבסיס חצור ב-20 בדצמבר 57.

נכנס לשירות בטייסת אבירי הצפון באפריל 58.מטוס זה,כמו כל הווטורים, סבל מנזילות דלק בלתי פוסקות ממיכלי הדלק שלו. בסוף כל יום היו המכונאים מניחים ארגזי תחמושת ריקים מתחת למקומות שטיפטפו כדי שהדלק לא יטפטף על ריצפת הדת"ק.


שתי תמונות של ווטור 17 לאחר נחיתה.בתחילת שנות ה-60 (מימין) ובתקופת מלחמת ששת הימים (משמאל)(באדיבות רענן וייס)

מספר נתן סגל:

במטוס 17, אבל לא רק בו, היו נזילות דלק חמורות ממכלי 7. מיכל 7 (שמאל וימין) היה מיכל אינטגרלי שנוצר/יצרו ע"י איטום החלל שנוצר בשורש הכנף ,בין בית המנוע וחיבור הכנף לגוף. חומרי האטימה של הצרפתים (PRC)היו באיכות נמוכה יחסית למה שפגשנו מאוחר יותר בעידן האמריקאי (עייט, קורנס וכו'). במשך הזמן חומר האטימה התייבש  ובתוספת המאמצים שנוצרו על מבנה המטוס ע"י תפעול חריף של טייסינו נוצרו סדקים בחומר האטימה וכמובן נזילות. צרה נוספת: נזילות הדלק התנקזו ישר על המנוע שהיה ב"מורד" הכנף ! נסינו לפתור את הבעיה ע"י יצור והתקנה של "מרזבים " מפחי נירוסטה שאמורים היו להרחיק את הנזילות מהמנועים. כשהנזילות הגיעו לרמה של פגיעה בבטיחות הטיסה נאלצנו להטיס את המטוסים ללא דלק במיכלי 7 .

ופה נוצרה בעיה חדשה , התקרבנו בצורה מסוכנת למגבלות מרכז הכובד,שגם כך היה קרוב למגבלות במיוחד כשהמטוס היה עמוס בפצצות. הטייסת איבדה מטוס מדגם B וטייס (פאפו ז"ל ) בגלל מעבר מגבלות מרכז הכובד. כמובן שלא שיתפנו את הצרפתים בבעיה כי שני הצדדים התייאשו מזמן אחד מהשני. הם הפעילו את הווטור כמפציץ, ואנחנו השתמשנו בו כמטוס רב משימתי הגם שלא נוצר למטרה זו.


טייס  זוכה ל"שטיפה" המסורתית ברדתו מווטור 17 לאחר הטיסה הראשונה.סימן ההפלה של ההנטר העירקי נראה בבירור מצד שמאל של מספר המטוס (באדיבות רענן וייס)

מעיון בהיסטורית האחזקה של המטוס  עולה כי:

ב-29 במאי 60 נפלה בעת טיסה משקולת איזון של אחת מהמאזנות.

ב-8.10.70 התקפל כן נסע אחורי בנחיתה

המטוס השתתף בפעילות הטייסת בטיסות אימונים, במלחמת ששת הימים ובמלחמת ההתשה עד שנסגר מערך הווטור בח"א והמטוסים השמישים הועברו לבסיס רפידים בסיני באפריל 71 ושימשו כמטוסי דמה. המטוס יצא משירות ובספריו רשומות 979:30 שעות טיסה.כשהוחזר הבסיס למצרים לאחר הסכמי השלום,המטוסים פוצצו.

הפלות ידועות:

בתאריך 6 ביוני 67 הפיל בן ציון זהר מטוס הנטר עירקי בקרב אויר מעל שדה H-3 בעירק.


תודתנו לנתן סגל ולמיכאל גיל על העזרה בפרטים
לייבסיטי - בניית אתרים