נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:S.O.4050  ווטור IIA

יצרן:סוד אויאסיון, צרפת

מספר יצרן:42

מס' ח"א צרפתי:20


(ציור:עמוס דור)

תולדות המטוס:

יוצר לפי הזמנה של משרד הביטחון, וביצע את טיסת הבכורה בתאריך 17 באוגוסט 57. הועבר ארצה ע"י יואש צידון ונחת בבסיס חצור ב-20 בדצמבר 57.


ווטור 20 בשנים הראשונות


נכנס לשירות בטייסת אבירי הצפון באפריל 58.ב-28 ביוני 64 אירעה למטוס תאונה שבה ביצע הרצל בודינגר (לימים מפקד ח"א) נחיתת ריסוק.

 מגיע לנחיתה, תחילת שנות ה-60

המטוס המרוסק חולץ והועבר למכון הבדק בלוד.משרד הביטחון קיבל 2 הצעות מחיר לשיפוץ המטוס. האחת מ"בדק מטוסים (היום התעשיה האוירית) והשניה מיצרנית המטוס.ההצעה הצרפתית היתה זולה יותר והמטוס פורק ונשלח לחברה.

כשהגיע לחברה ואנשיה ביצעו ביקורת קבלה הסתבר שכשהיה המטוס ב"בדק" נלקחו ממנו חלקים כה רבים בשיטת ה"קניבליזציה", שהצרפתים סרבו לשפצו במחיר שהציעו.המטוס נארז מחדש והוחזר ארצה.

כשהאמברגו הצרפתי הוקל ואיפשר לרכוש חלקי חילוף, הוחלט לשפץ את המטוס, למרות שחלקים מעטים בלבד מהגוף והכנפיים היו ראויים לשימוש חוזר.מלאכת השיפוץ, בשיתוף פעולה של מכון הבדק ויחידת האחזקה האוירית של ח"א החל באוקטובר 68 , ובמהלכה נאספו חלקי חילוף מכל הבסיסים,ונרכשו חלפים בצרפת, כולל תא טייס שלם.

השיפוץ נשלם ביולי 70, ולאחר 3 טיסות ניסוי שאותן ביצע בודינגר עצמו,הועבר המטוס חזרה לטייסת ע"י בודינגר ב-14 באוגוסט.


ווטור 20 כפי שצולם ב"בדק מטוסים" עם גמר השיפוץ


מעיון בהיסטורית התחזוקה של המטוס עולה כי:

בתאריך 29 בדצמבר 70 עבר 5.5 ג'י באימון קרב אויר.

המטוס השתתף בפעילות הטייסת עד שנסגר מערך הווטור בח"א והמטוסים השמישים הועברו באפריל 71 לבסיס רפידים בסיני ושימשו כמטוסי דמה. מטוס זה צבר עד ליציאתו משירות 133:40 שעות טיסה מאז השיפוץ.כשהוחזר הבסיס למצרים לאחר הסכמי השלום,המטוסים פוצצו.
לייבסיטי - בניית אתרים