מאת נעמה קיהן ואבינעם מיסניקוב


חברת התעופה מונאייר הוקמה בשנת 1990 בשם ס.א.ל תעופה בע"מ, ע"י השותפים אלכס סחרוב, אליעזר אושרוביץ וסימור סמך ז"ל.

בתחילת שנת 1991 התחלפו חלק מבעלי המניות, וכללו את משה אורבך (מדריך טיסה), מנחם צור (מכונאי מטוסים) ואליעזר אושרוביץ (מדריך טיסה). בשנה זו גם שונה שמה של החברה לשם "מונאייר"  שנקרא על שם מטוס המוני 4X-ARO, אשר הובא באותה שנה לארץ ע"י אליעזר אושרוביץ ואברהם לוי. מטוס זה היה המטוס הראשון שהופעל במונאייר, והוא קיים עד עצם היום הזה בהרצליה, בבעלות פרטית של אברהם לוי ועוד ארבעה שותפים,ומתוחזק עד היום במכון הבדק של מונאייר. את רשיונות ההפעלה המבצעי, המסחרי ואת רשיון להוראת בית ספר לטייס  ממנהל התעופה האזרחית קיבלה החברה באוקטובר 91.

בעת הקמתה, ובנוסף על מטוס המוני היו עוד שני מטוסים אשר הופעלו במונאייר והם ססנה 152 4X-CGB שהביא משה אורבך, וססנה 172 4X-CGK שהביא מנחם צור. מטוסים אלה  הם בבעלות מונאייר מופעלים בה עד היום.

בשנת 1992 הפעילה החברה מטוסים של בעלים פרטיים:המוני ARO, אצטק AJM,, וסופר דקטלון CSZ.

בשנת 1998 הוקם בהרצליה מכון הבדק של החברה, הפועל עד היום, ומתחזק את מטוסי החברה, מטוסי חברת הבת גבע תעופה, מטוסים של חברות תעופה אחרות, ומטוסים בבעלות פרטית.

בשנת 2006 רכשה קבוצת בעלי מניות את כל מניות החברה, וכיום מחזיקים בחברה 75% חברת בי. זד. תעופה בע"מ ו- 25% חברת אווירון בע"מ.

בשנת 2010 רכשה מונאייר תעופה את חברת גבע תעופה ומחזיקה ב- 100% ממניותיה.

משרדי מונאייר תעופה ממוקמים בהרצליה, למול מסלול הנחיתה וההמראה, ממש על ליין המטוסים (מזרחית למגדל הפיקוח), ושימשו בעבר הרחוק את חברת "כנפי העמק" שלימים הוחלף שמה לישראייר.

למונאייר רישיונות הפעלה מבצעי ומסחרי, רישיון הפעלת בית ספר לטיס, ורישיון הפעלת מכון בדק. במסגרת רישיונות אלה פועלת החברה בתחומים הבאים:

1. בית ספר לטיס והשכרת מטוסים קלים:

בי"ס לטיס הגדול בישראל, הכולל  צי של 12 מטוסים  חד  מנועיים  ודו  מנועיים, 30  מדריכי  טיס,  15  טייסים מסחריים,  מחלקת מבצעים הפועלת שבעה ימים בשבוע, וכ- 800 לקוחות פעילים. מונאייר תעופה בע"מ הינה ספק מורשה של משרד הביטחון ושל חברות הפועלות בתעשיות הביטחוניות של מדינת ישראל.

בביה"ס  אפשר  ללמוד  לקבלת  רישיון  טייס  פרטי,  הגדר  דו  מנועי  (Group B),  הגדר לטיסת  מכשירים ((IFR ),  הגדר למטוסים סילוניים (Group C),  רשיון  טיס  (ATLP) ורישיון מדריך טיסה. בביה"ס נמצא מדמה  (סימולטור) לטיסות מכשירים.

2. מכון בדק:

מכון הבדק של מונאייר  מאושר ע"י רשות  התעופה האזרחית ופועל  על פי סטנדרטים של ארגון ה-FAA . המכון מחזיק  ברשיון מס' 44   בו הוא  מוסמך  לביצוע  עבודות  אחזקה ושיפוץ  ולכן, כחלק אינטגרלי מפעילות המכון, משופצים מטוסים וכן נבנים מטוסים מגופי מטוסים שנפגעו בתאונות.

3. מוניות אוויר (לפי הפרק ה- 12 לתקנות הטיס):

הפעלת מטוסים קלים וביצוע טיסות מסחריות ליעדים בארץ ובאגן הים התיכון. ביניהן, טיסות ניסוי, טיסות צילום, הטסת נוסעים וטיסות מיוחדות כגון טיסות רומנטיות וטיסות חוויה..

4. טיסות להגברת המטר (באמצעות חברת  הבת "גבע תעופה"):

חברת גבע תעופה בע"מ נוסדה בשנת 1990 ע"י מר מוטי גבע ועוסקת בתחום ייחודי במינו בענף התעופה – הגברת המטר תוך שימוש בשיטה הנקראת "זריעת עננים" באמצעות חומר הנקרא "יודיד הכסף", המפוזר בעננים ע"י המטוסים הדו מנועיים של החברה מסוג ססנה 337, המותאמים  לביצוע המשימה.  הלקוח  –  חברת  שח"מ מקורות ביצוע (חברת בת של מקורות – רשות המים בישראל).

כאמור, גבע  תעופה בע"מ מתמחה באספקת שירותים מוטסים בישראל, באמצעות כלי  טיס  מאוישים  החל  משנת 1990. מטוסי  החברה  ממותקנים עפ"י דרישות שחמ מקורות ביצוע, והוכיחו  יכולות  ביצוע  גבוהות  במהלך  השנים.  צי  המטוסים  של  גבע  תעופה כולל שלושה מטוסים ססנה 337 דו מנועיים (המכונים פוש-פול) המותאמים לביצוע משימת הגברת הגשם. CBT, CBW, CBQ

בתחילת שנות ה- 90 ביצעה גבע תעופה בשת"פ עם חברת שח"מ פרויקט זריעת עננים בסיציליה אשר נמשך מספר שנים. במסגרת הפרויקט הוקמו בסיציליה תשתיות מתאימות ובוצעה פעילות מבצעית לזריעת עננים.


צי המטוסים של מונאייר (נכון לינואר 2013)
 
תמונה רישום יצרן דגם מספר יצרן
צילום:מוטי שווימר 4X-ARW ססנה 152 אירובט 152-83482
צילום:מוטי שוימר 4X-CCT פייפר PA.23-250  אצטק E 27-7405328
צילום:ארז 4X-CDC ססנה 172P סקייהוק 172-75618
צילום:מוטי שוימר 4X-CEU ססנה 172N סקייהוק 172-72131
צילום:מאיר פדר 4X-CGB ססנה 152 אירובט 152-85031
4X-CGK ססנה 172P סקייהוק 172-74853
4X-CGR ססנה 152 אירובט 152-81142
4X-CHG ססנה 152 אירובט 152-85302
4X-CSN ססנה 152 אירובט 152-83411
4X-CWA ססנה 172S סקייהוק SP 172S-10049
4X-CWK ססנה 172S סקייהוק SP 172S-8492
 
מטוסים שנרכשו ע"י מונאייר והנמצאים בשיפוץ
 
תמונה רישום יצרן דגם מספר יצרן
צילום:מוטי שווימר 4X-ALX ססנה 152 אירובט 152-83259
4X-CDR ססנה 152 אירובט 152-83766
  4X-CGS ססנה 152 אירובט 152-81712
 
מטוסים שהופעלו בעבר ע"י מונאייר

 
תמונה רישום יצרן דגם מספר יצרן הערות
4X-AJM פייפר PA.23-250 אצטק C 27-3640  התרסק 19.11.04
  4X-AQH פייפר PA.32 300 צ'רוקי 6 32-7740073  
  4X-ARM מוני M-20J דגם 201 24-0012 התרסק בהרצליה 3.3.90
4X-ARY ססנה 152 152-82622  
  4X-CBG ססנה 340A-II 340A-0340   
4X-CBY פיפר PA.23 250 אצטק E 27-7304990  
4X-CCJ פייפר PA.31 350 נוואחו צ'יפטיין 31-7405140  
  4X-CCX פייפר  PA.31 350 צ'יפטיין פנתר II 31-7852132  
4X-CDA ססנה 152 152-83260  
4X-CDB ססנה 172P סקייהוק 172-75305 תאונה בשנת 94
4X-CDL ססנה 172P סקייהוק 172-76195  
  4X-CDM ססנה 172P סקייהוק 172-74623  
4X-CDN ססנה 172RG קאטלס 172RG-0492  
4X-CHM ססנה 172P סקייהוק 172-75252  
4X-CHO ססנה 172P סקייהוק 172-76466 התרסק על המצדה 7.4.06
  4X-CSK פייפר PA.23 250 אצטק F 27-7654130  

צי המטוסים של גבע תעופה נכון לינואר 2013

 
תמונה רישום יצרן דגם מספר יצרן
4X-CBQ ססנה  P-337G סופר סקיימאסטר P337-0185
4X-CBT ססנה P-337G  סופר סקיימאסטר P337-01539
4X-CBW ססנה P-337G  סופר סקיימאסטר P337-01615
 
מטוסים שהופעלו בעבר ע"י גבע תעופה

 
תמונה רישום יצרן דגם מספר יצרן הערות
  4X-CBU ססנה P-337G סופר סקיימאסטר P337-0002 התרסק  בהמראה 22.1.97
4X-CBV ססנה P-337G סופר סקיימאסטר P337-0104 נ.א. ליד מגידו 20.2.09 הושבת                
4X-CCP אירו קומנדר 500U 500U-1614- 4  
  4X-CSW ססנה 401B 401B0205 התרסק בים 23.6.00

-
לייבסיטי - בניית אתרים