זהו תרגום מתוך דו"ח תקרית "כמעט שנפגע" מס' EW/C/33   של ענף חקירת תאונות, מחלקת המסחר והתעשיה, בריטניה,אפריל 71.

פרטי המטוסים המעורבים בתקרית:

מטוס מס' 1:

דגם: בואינג 720-058B  רישום 4X-ABB
מנועים:4 פראט אנד וויטני דגם JT3D-3B
בעלים ומפעיל: אל על
צוות:
טייס מפקד: קפטיין ל.ד.איסטרמן-לא נפגע.
קברניט:קפטיין ר.נרונסקי-לא נפגע
טייס משנה:קצין ראשון י.מאור- לא נפגע
מהנדס טייס: א.ברזילי- לא נפגע.
צוות תא נוסעים: ארבע דיילות שלוש מהן נפגעו קלות.
נוסעים: 27,שניים מהם נפגעו קלות.


מטוס הבואינג 4X-ABB של אל על כפי שצולם  בשנות ה-60 בש"ת שטוקהולם-ארלנדה (Photo:Lars Soderstrom)

מטוס מס' 2:

דגם:ויקרס סופר VC-10 דגם 1151 רישום G-ASGD
מנועים:4 רולס רויס קונווי 550
בעלים ומפעיל: BOAC
צוות:
טייס מפקד:קפטיין ר.ה.איוונס-לא נפגע
טייס משנה:קצין שני א.ג.סמית'-לא נפגע
טייס שלישי:קצין ראשון זוטר וו.ד.ברינסדן-לא נפגע
מהנדס טייס:טי.ר.פינלייסון- לא נפגע
איש צוות נוסף:קצין ראשון ס.א.מקמהון.-לא נפגע
צוות תא נוסעים:שלוש דיילות-לא נפגעו
נוסעים:29-לא נפגעו.


מטוס הסופר VC-10  כפי שצולם בש"ת היתרו בלונדון בראשית שנות ה-70 (Photo:George Hamlin)

מקום התקרית:מעל אפסום, מחוז סורי, בריטניה
תאריך ושעה:11 בנובמבר 1969 בשעה 14:15

תיאור האירוע:

שני המטוסים היו בטיסות נוסעים סדירות.


מטוס G-ASGD היה בתהליך נחיתה לש"ת הית'רו בלונדון . הוא הגיע לאיזור הפיקוח של לונדון בגובה FL80 (זאת אומרת  8,000 רגל בנתון מד גובה של 1013.2 מיליבאר)בשעה 14:01 והצטרף למעגל ההמתנה הרגיל בפנייה שמאלית מעל למשואת ה-NDB של אפסום . זמן קצר לאחר הגיעו קיבל אישור לעזוב את איזור ההמתנה אפסום לצורך מיקום מכ"מ לנחיתה על מסלול 23L והתבקש לשמור על גובה טיסה FL70.הקברניט ניתק את הטייס האוטומטי  וביצע פנייה ימינה כדי לצאת ממעגל ההמתנה. בנקודה זו אירעה התקרית.

מטוס 4X-ABB המריא ממסלול 28L בשעה 14:12,וקיבל אישור לעזיבת מכשירים סטנדרטית שנקראה "Dover one".פעילות זו דרשה מהטייס לבצע פנייה שמאלה מיד כשיתאפשר ומיד לאחר שחצה את קצה המסלול וזאת כדי להיכנס לכיוון של 145 מעלות לעבר משואת ה-NDB של אפסום,וכדי לחצות את משואת אפסום בגובה 3,000 רגל ואת משואת ה-VOR של ביגין היל בגובה 4,000 רגל.
מיד לאחר שהיה באויר, הורה המגדל למטוס לשנות את תדר הרדיו למכ"מ של לונדון, וזה עידכן את אישור הנסיקה והורה על טיסה בגובה FL60. הנסיקה היתה בעננים ובגשם כבדים  והצוות הפעיל את מערכת נגד הקרחה בכונסי האויר של המנועים. המטוס דיווח שהגיע לגובה FL60 בשעה 14:14.

דקה מאוחר יותר, גילה הקצין הראשון שביצע את בדיקות "Climb out" ו-"5,000 Feet",וכייל את מד הגובה שלו מגובה ברומטרי של פני הים (QNH) לכיול הסטנדרטי של 1013.2 מיליבאר, ולאחר שעבר גובה 4,000 רגל,שמד הגובה הראה גובה FL65 ולפני שהספיק לדווח לקברניט, אירעה התקרית.

מטוס G-ASGD בדיוק עזב את איזור ההמתנה של אפסום והיה בפניה ימינה כשהוא נכנס ויוצא מענן כשמטוס 4X-ABB  הופיע מעט מתחתיו וחוצה משמאל לימין. שני הצוותים ראו שהם בנתיב התנגשות. קברניט ה-VC-10 הפסיק את הפנייה ומטוס ה-720    יצא משדה הראיה שלו מתחת לכנף הימנית. צוות מטוס אל על ראה את מטוס ה-VC-10 ב-30-45 מעלות מעבר לחלון הימני ומעט מלמעלה. הקברניט  דחף מיד את ההגה קדימה ומטוס ה- VC-10 עבר מעליהם.במהלך זה היה מטוס אל על ב-G שלילי ניכר, וכמה מהדיילות, שהדגימו באותה עת לנוסעים את נהלי החירום נפלו ונפגעו קלות, וכן נפגעו שני נוסעים.

שני הקברניטים דיווחו מיד על התקרית. מטוס אל על המשיך בדרכו למינכן וכשנחת נבדקו הדיילות והנוסעים שנחבלו ונמצא שהפגיעות קלות והמטוס המשיך בדרכו לתל אביב.

מסקנות החקירה הן שהתקרית נגרמה ע"י מטוס 4X-ABB שטס בגובה הטיסה של המטוס השני משום שקברניטו לא כייל את מד הגובה לנקודת הכיול הסטנדרטית של 1013.2 מיליבאר בעת שעבר בגובה המעבר של 4,000 רגל
 
לייבסיטי - בניית אתרים