נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:P-51D-15-NA מוסטנג

יצרן:נורת' אמריקן, ארה"ב

מספר יצרן: 122-38687

מס' חא"א: 44-72228

תולדות המטוס:

המטוס נבנה במפעל אינגלווד של חברת נורת אמריקן בקליפורניה כחלק ממנת יצור של 1600 מטוסים מאותו סוג שנבנו במפעל אינגלווד. כשהסתיים יצורו,סופק לזרוע האוירית של הצבא האמריקאי. מלחמת העולם השנייה  היתה אמנם כבר בשלביה האחרונים, אך מטוסי קרב עדיין היו דרושים באירופה כיוון שאפילו אז היה ח"א הגרמני מסוכן וחילות האויר של בנות הברית ספגו אבידות. אבל חלקן הגדול של אבידות מטוסי הקרב נגרם עקב אש מהקרקע, מפני שלמטוסי הקרב ניתנו משימות של תקיפת שיירות, רכבות ומטרות מזדמנות.

המטוס 44-72228 הגיע לניוארק אחרי שהוטס דרך דאלאס, אטלנטה ונאשוויל, פורק ונארז ושישה ימים מאוחר יותר הועלה על אניה שהפליגה לבריטניה. עם הגיע האוניה לנמל ליברפול, המטוס נפרק ממנה ונשלח לשדה ספיק ושם הורכב והוטס ליחידת האחזקה האוירית מס' 2 בווארטון שם עבר שינויים שהתאימו אותו לפעולה בזירה האירופית ובדיקות סופיות. לאחר מכן המטוס הוצב בחיל האויר השמיני של צבא ארה"ב בזירה האירופית בטייסת הקרב ה-55 של להק הקרב ה-20 שפעלה מבריטניה משנת 44 מבסיסה שבבסיס ח"א המלכותי וויטרינג , מטוסיה ביצעו גיחות תקיפה וצליפה וליווי מפציצים מעל אירופה. בעת הפלישה לנורמנדיה, סיפקו מטוסיה חיפוי אוירי.בדצמבר 44 ביצעו טייסיה גיחות ליווי מפציצים  בזמן קרב על הבליטה בבלגיה.

לאחר שהסתיימה המלחמה,הטייסת הודממה בתאריך 18 באוקטובר 45.המטוס הוכנס לאחסנה למשך 18 חודשים שלאחריהם הוצא רשמית משירות ח"א האמריקאי ב-13 ביוני 1947. באותה שנה הוא נמכר יחד עם מטוסים אחרים לשוודיה. כל המטוסים האלה קובצו בשדה מטפילד במחוז סאפולק בבריטניה והוטסו צפונה לשוודיה. שם המטוס קיבל מספר ח"א השוודי 26141 והתקבל רשמית בח"א השוודי ב-14 בדצמבר 1948 בכנף הקרב F16 לאחר זמן קצר הועבר לכנף F8. כל מטוסי המוסטנג השוודיים נשארו ללא צבע עליון ורק קונוס המדחף שלהם נצבע בצבע אופייני לכל טייסת.

לאחר חמש שנות שירות, המטוס הוצא משירות ב- 31 באוקטובר 52 והיה אחד מ-25 מטוסי מוסטנג שנמכרו לישראל בין 1952 ל-1953. הוטס ארצה כשהוא נושא את המספר 3801 . בחיל האויר  קיבל את מספר הזנב 52 . הופעל בטייסת הקרב הראשונה בין ינואר לספטמבר 53 ובמרץ 56 הועבר לטייסת הכנף המעופפת בבסיס עקרון. הועבר ליחידת האחזקה האוירית במאי 54 לביצוע ביקורת והוחזר לטייסת הקרב הראשונה בספטמבר ובה הופעל עד מאי 55.

הועבר  לטייסת הכנף המעופפת בפברואר 57 והופעל בה לגרירת מטרות עד שיצאו מטוסי המוסטנג משירות ב-15 בינואר 61 והטייסת הודממה.מטוסי המוסטנג של הטייסת נזנחו בשדה בבסיס ולבסוף נגרטו.
לייבסיטי - בניית אתרים