נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:D.H.98  מוסקיטו P.R.Mk.XVI

יצרן:דה הוילנד, מפעל האטפילד, בריטניה

מס'  בריטי:TA614

תולדות המטוס:

יוצר לפי חוזה (o555C.23(a מתאריך 17 במרץ 43, והופעל  ממרץ 45 בלהק ההפצצה ה-492 ובלהק ההפצצה ה-801 "The Carpetbaggers " של צבא ארה"ב שבסיסם היה בהארינגטון שבבריטניה כשהוא צבוע בשחור לטיסות בלילה ובעל קוד זנב "R" ושימש לקליטת מסרים  בתדר UHF מסוכני OSS שהוצנחו באירופה בשטחים שהיו בשליטת הסובייטים.



עם סיום מלחמת העולם השניה הוכנס לאחסנה ביוני 45  ולבסוף הוחזר לידי הבריטים ב-14 במאי 47.,הוכנס לאחסנה  בבסיס לוסימות' עד לשנת 1956 ולאחר מכן נמכר כעודפים.

נרשם בבריטניה כמטוס אזרחי ב-18 מאי 56 תחת אות הקריאה G-AOCN ע"ש ר.א. שורט, שהיה סוחר בגרוטאות מטוסים מת'ארקסטון.

נרכש עבור חיל האויר יחד עם שני מטוסי מוסקיטו אחרים ונשלח לשיפוץ בהארן שבמחוז דורסט , וב-26 בנובמבר 56 בוצעה טיסת ניסוי ע"י טייס הניסוי של ח"א הוגו מרום. באחת מטיסות הניסוי, שנערכה ע"י הוגו מרום ב-1 בדצמבר 56, בעת נחיתה לניסוי עם מנוע אחד, עלה מנוע באש.מרום נחת בשלום והמטוס תוקן.

הועבר ארצה ע"י מרום בטיסה ללא חנייה עם מיכלים נתיקים  ב-2 בדצמבר 56 . משך הטיסה היה 8:20 שעות. בטיסה זו נשא המטוס את אות הקריאה 4X-FDL למרות שב-31 באוגוסט 56 הוקצה לו אות קריאה 4X-FDI.

המטוס, שהיה מטוס המוסקיטו היחיד בחיל האויר עם גוף מדוחס, הופעל במשימות צילום בטייסת 115 בפיקודו של רס"ן דני שפירא תחת מס' זנב 92  עד שיצא משירות באוגוסט 58.


מוסקיטו 92 בטיסה (Courtesy George Kuntz)


לייבסיטי - בניית אתרים