נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:F-16A-5-GD פייטינג פאלקון

יצרן:ג'נרל דינמיקס,פורת' וורת', ארה"ב

מספר יצרן:6V-4

מס' חא"א:78-0311


נץ 107 בשנה הראשונה בטייסת הסילון הראשונה

מטוס F-16,(המכונה בחיל האויר  "נץ") מספר 107 פרש לגימלאות אחרי 34 שנות שירות בחיל האויר. במטוס זה הפילו טייסיו 6.5 מטוסים סוריים בקרבות אויר,וזהו המספר הגדול ביותר של מטוסי אוייב שהפיל מטוס נץ בחיל האויר.

מטוס "נץ" מס' 107 יוצר במפעל חברת ג'נרל דינמיקס בעיר פורט וורת' שבטקסס לפי הזמנה של חיל האויר האיראני שהוצאה לרכישת 160 מטוסים ואופציה ל-140 נוספים,בעקבות רצונו של השאח לבצע מודרניזציה של חיל האויר שלו.

אולם ההזמנה האיראנית בוטלה לאחר נפילת השאח ועליית חומייני לשלטון בפברואר 1979, דבר שגרם בין היתר לעלייה במחירם של המטוסים. רבים מהמטוסים שיועדו לאיראן  סופקו לחיל האויר הישראלי במסגרת הסיוע האמריקאי בעיסקת Peace Marbel I ומטוס זה, שהוא מדגם F-16A בלוק יצור 5 ומספר יצרן 6V-4,נחת בבסיס רמת דוד  בתאריך 18 ביוני 80, והוצב בטייסת הסילון הראשונה,ולאחר מלחמת שלום הגליל נצבע על זנבו השם "סופה". היות ומטוסי הנץ הם רב משימתיים,טייסי הטייסת התאמנו והגיעו במהירות לכשירות מבצעית ביירוטים ובתקיפות מטרות קרקעיות.


נץ 107 לאחר הנחיתה ברמת דוד (באדיבות רענן וייס) באחת הטיסות הראשונות לאחר הגעתו (באדיבות רענן וייס)
טכנאי טייסת הסילון הראשונה ליד המטוס לאחר מלחמת של"ג .(באדיבות רענן וייס)

מבצע אופרה

בתאריך 7 ביוני 81 המריאו שני מבנים של מטוסי נץ מבסיס עציון לתקיפת הכור הגרעיני העיראקי "אוסירק" במסגרת מבצע "אופרה". נץ 107 הוטס ע"י עמוס ידלין (מאוחר יותר ראש אמ"ן וכיום מתמודד בבחירות לכנסת במסגרת רשימת "המחנה הציוני" ) במבנה "איזמל 2", והיה המטוס השני במבנה שהטיל את פצצותיו על הכור.


נץ 107 במבצע "אופרה"

הפלות מטוסי אוייב בשמי לבנון לפני מלחמת שלום הגליל ובמהלכה.

במלחמת שלום הגליל (של"ג) שהחלה ביוני 82,נערכו מעל שמי לבנון עשרות קרבות אויר בין מטוסי חיל האויר לבין מטוסים סוריים.טייסינו הפילו 82 מטוסי אוייב ללא אבידה אחת.אולם ההתכתשויות עם מטוסי חיל האויר הסורי החלו בשנים שקדמו למלחמת של"ג,ובהן הפילו טייסינו מטוסים נוספים.
בתאריך 21 באפריל 82 הפיל זאב רז מטוס מיג 23 סורי בטיל אויר אויר.
בתאריך 9 ביוני 82 (מלחמת שלום הגליל) הפיל אליעזר שקדי מטוס מיג 23 סורי במשותף עם איתן סטיבה בנץ 129
בתאריך 9 ביוני 82 הפיל אליעזר שקדי מטוס מיג 23 סורי בטיל אויר-אויר.
בתאריך 11 ביוני 82 הפיל איתן סטיבה 2 מטוסי מיג 23 סוריים בטיל אויר-אויר, סוחוי 22 סורי בירי תותח ומסוק גאזל בטיל אויר-אויר מסוג אחר.


(צילום:שי פינקלמן)

המשך פעילות מבצעית

לאחר שהחלה טייסת הסילון הראשונה לקלוט את מטוסי ה-F-16C (המכונים בחיל האויר "ברק"), הועברו מטוסיה וביניהם  נץ 107 בשנת 1986 לטייסת הנגב, וכשזו נסגרה במרץ 2003 לקראת קליטת מטוסי הסופה, הועברו המטוסים לטייסת הכנף המעופפת ולטייסת נשר הזהב בבסיס נבטים.המטוס הוצב בטייסת הכנף המעופפת הותיקה ושימש בה לאימון טייסי קרב צעירים.


בטייסת הנגב (באדיבות רענן וייס) בטייסת הכנף המעופפת


במשך השנים שחלפו ממלחמת שלום הגליל ועד היום, שימש המטוס המפורסם גם כ"דוגמן" והוצג בתערוכות שונות ובטקסים ואירועים בבסיסי חיל האויר, וגם במוזיאון חיל האויר בחצרים.

בתצוגה במוזיאון ח"א בעת שהיה בשירות מבצעי (צילום:שריאל שטילר)

לבסוף הוחלט בחיל האויר להוציא את נץ 107 משירות עקב גילו המתקדם, והמטוס יצא משירות בסוף שנת 2014 והועבר למוזיאון ח"א, נצבע מחדש והוצג  בתצוגת קבע.
לייבסיטי - בניית אתרים