נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
לאחר אישור הצנזורה


פרטי המטוס:

דגם: A-4N סקייהוק

יצרן:מקדוננל דגלס,ארה"ב

מספר יצרן: 14505

מספר צי: 159808


עייט 342 בתקופה שבה הופעל בטייסת הכנף המעופפת (מקור:עמותון עמותת ח"א)

תולדות המטוס:

נקלט בתאריך 11 ביוני 76 בטייסת אבירי הצפון. לאחר זמן קצר הועבר לטייסת התוכי המנפץ בבסיס עציון. עם סגירת הטייסת כהכנה לקליטת מטוסי הכפיר הועבר לטייסת נשר הזהב בבסיס עציון. כשנסגרה זו הועבר לטייסת הכנף המעופפת. שימש לתקיפה ולאימון בקא"מ.
בתקופת שירותו בטייסת  בוצע בו שינוי שבו הורכבה מערכת AN/ABS-19  ANGLE RATE BOMBING SYSTEM  לתקיפה עם פצצות מונחות לייזר PAVEWAY 1/2  ופצצות גריפין של תע"א.עם סגירת הטייסת לקראת קליטת מטוסי הנץ הועבר לטייסת הנמר המעופף בבסיס חצרים.

בטייסת נשר הזהב (מקור:אתר "חברה")
 
בטייסת זו שימש המטוס למשימות מבצעיות כגון תקיפה, הנרה ותדלוק באויר, וגם לאימון חניכי מגמת מתקדם קרב בביה"ס לטיסה. עם הזמן, במטוס בוצעו שינויים שכללו התקנת מציין לייזר בחרטום, וכן את החלפת מערכת הכינון חימוש/ניווט מדגם "קריסטל" של חברת "אלביט" במערכת תצוגה עילית של חברת VECTOP וכן התקנת מחשב משימה ובקרת אש מתקדם,ומערכת ניווט משופרת. השינויים במטוס בוצעו בטייסת תחזוקה בחצרים בעזרת קיטים שסופקו ע"י חברת "ראדא".והפכו אותו לדגם "עייט משופר".המטוס היה הראשון מ-3 אבי הטיפוס של השינויים וביצע את טיסת הניסוי הראשונה בדצמבר 2004.

עייט משופר 342 מסיע בחצרים (צילום:אופיר הראל, נובמבר 13) ובנחיתה (צילום:אופיר הראל)

עם קליטת מטוסי הלביא בביה"ס לטיסה  והפיכתו למטוס האימון המתקדם של חיל האויר, יצא המטוס משירות  עם תום עידן העייט בחיל האויר. מטס הפרידה של מטוסי העייט נערך בתאריך 13.12.15 .המטוס לא השתתף במטס.

צולם ב-13 בדצמבר 2015 (צילום:Starman)
לייבסיטי - בניית אתרים