נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

לאחר אישור הצנזורה


פרטי המטוס:

דגם:TA-4H סקייהוק

יצרן:דגלס,מפעל אל סגונדו, קליפורניה, ארה"ב

מספר יצרן:14083

מספר צי:157434



תולדות המטוס:

נקלט בח"א בטייסת העמק בתאריך 21 בנובמבר 69. שימש  לתקיפה ולהסבה.סומן במספר 44 ולאחר מכן 144 ו-744.במלחמת יום הכיפורים שימש לתקיפה וכבקר תקיפה טייסתי לצורך זיהוי והכוונה פנימי של מטוסי הטייסת התוקפים. בגיחות אלה המטוס היה עם שלושה  בידונים וצוות שכלל טייס צעיר במושב הקדמי ומילואימניק ותיק באחורי,ושהה זמן רב מעל המטרות, זיהה נ"מ ושיגורים ואיתר מטרות לתקיפה.לאחר המלחמה שונה מספרו ל-544.

הועבר למגמת קרב בביה"ס לטיסה ולאחר מכן לאחריות טייסת הנמר המעופף בבסיס חצרים ושימש לאימון מתקדם .

סקייהוק 157434 יוצא לטיסת ניסוי ממפעל דגלס באל סגונדו, 1969 (צילום:דגלס) בעת תרגיל חימוש לפני מלחמת יוה"כ (באדיבות רענן וייס)
יוצא לגיחה במסגרת מגמת מתקדם קרב בביה"ס לטיסה (באדיבות רענן וייס) בדת"ק של טייסת הנמר המעופף (באדיבות רענן וייס)

עם הזמן, במטוס בוצעו שינויים שכללו את הרכבת מערכת תצוגה עילית של חברת VECTOP וכן התקנת מחשב משימה ובקרת אש מתקדם,ומערכת ניווט משופרת. השינויים במטוס בוצעו בטייסת תחזוקה בחצרים בעזרת קיטים שסופקו ע"י חברת "ראדא".והפכו אותו לדגם "עייט משופר"

(צילום:Starman) (צילום:מוני שפיר)
עם קליטת מטוסי הלביא בביה"ס לטיסה  והפיכתו למטוס האימון המתקדם של חיל האויר, יצא המטוס מהשירות עם תום עידן העייט בחיל האויר,טיסת הפרידה של מטוסי העיט נערכה בתאריך 13.12.15 והמטוס הוצב בתצוגה הקרקעית.

תודתנו לסא"ל (מיל') רמי לוטן על עזרתו בפרטים


לייבסיטי - בניית אתרים