נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:A-4E סקייהוק

יצרן:דגלס, מפעל אל סגונדו, קליפורניה, ארה"ב

מספר יצרן:13377

מספר צי:151189

תולדות המטוס:

נקלט בזרוע האוירית של חיל הנחתים  האמריקאי בתאריך 31 בדצמבר 64 בטייסת התקיפה VMA-311 "טומקאטס" בבסיס אל טורו בקליפורניה.הטייסת היתה שייכת ללהק הנחתים ה-12, כנף 1.ב-11 בדצמבר 65 הועבר לטייסת VMA-224 "פייטינג בנגלס" שפרסה לבסיס צ'ו-לאי שבדרום ויאטנם ושם נשא את קוד הזנב "WK".ב-16 במרץ 66 נפגע קלות מנ"מ בעת גיחת תקיפה.

ב-1 במאי 66 הועבר חזרה לטייסת VMA-311 שהגיעה לבסיס. ביומן מלחמת ויאטנם של הטייסת מסופר כי ב-20 ביוני 66 בזמן תדלוק מטוס אחר בצ'ו לאי, התפוצץ צינור שהתיז דלק וגרם לשריפה, שגרמה להצתת המנוע  של אחת הרקטות שבהן חומש אחד המטוסים ולפליטת פגזי 20 מ"מ ממטוס אחר. מטוס 151189 ספג נזק בדרגה D כתוצאה מהחום של השריפה  וקורקע עד להגעת חלקי חילוף לתיקונו. ב-17 באוקטובר 66 ספג נזק קל מנ"מ בעת גיחת תקיפה.

ב-1 במרץ 67 הועבר לטייסת VMA-223 "בולדוגס" שהגיעה לבסיס.ב-17 ביוני ספג נזק קל מנ"מ בעת גיחת תקיפה. ב-2 בדצמבר אותה שנה הועבר לטייסת VMA-211 "אוונג'רס" שפעלה מצ'ו לאי.בתקופה זו נשא את קוד הזנב "CF" ואת קוד החרטום "10".ב-31 בינואר  וב-4 בפברואר 68  ניזוק קלות מנ"מ בעת גיחת תקיפה. ב-27 בדצמבר 68 הועבר ליחידת האחזקה NAS A&T בבסיס הצי קובי פוינט שנמצא בבסיס הצי האמריקאי סוביק ביי בפיליפינים.

ב-5 בפברואר 69 הועבר לטייסת הצי VA-125  "ראף ריידרס" שהיתה מוצבת בשדה ריבס שבבסיס הצי לימור בקליפורניה,ושם שימש לאימון טייסי הצי שהוצבו אח"כ על נושאות מטוסים באוקיינוס השקט.ב-1 באוקטובר 69 הועבר לטייסת הנחתים VMA-324 "דוויל דוגס" בבסיס ביופורט שבמדינת דרום קרולינה, וב-18 בספטמבר 70 הועבר לשיפוץ בבסיס האחזקה של מטוסי הצי שבבסיס הצי פנסקולה שבמדינת פלורידה.

ב-22 בינואר 71 הועבר לבסיס האחזקה בנורפולק במדינת וירג'יניה,שומר בקוקון ולאחר מכן הועלה לאניה והועבר לישראל. הורד ממצבת מטוסי הצי בתאריך 2 בפברואר 71.

הגיע לנמל אשדוד ב-10 במרץ 71 ונכנס לשירות בטייסת הכנף המעופפת בבסיס תל נוף תחת מס' זנב 205. ב-17 במאי 71 היה מעורב בתאונה כשהטייס ד' הפסיק המראה במהירות גבוהה מידי של  40 קשר, הוציא מעצורי אויר,כיבה מנוע ולחץ בחוזקה על הבלמים במטרה לפוצץ את הצמיגים. אך למטוס היו בעיות קודמות במערכת הבלמים ולכן גמר מסלול, ירד ממנו ושבר את גלגל האף ואת החרטום.



עייט 205 לאחר התאונה (מקור:ספר הטייסת)

המטוס תוקן והשתתף בקרבות מלחמת יום הכיפורים ולאחריה שונה מס' הזנב ל-805 וכשקלטה הטייסת את מטוסי העייט דגם N הועבר לטייסת נשר הזהב בבסיס עציון ושימש לקא"מ. במטוס בוצעו שינויים רבים וביניהם החלפת התותחים לתותחי "דפה" 30 מ"מ, הרכבת מערכת כח"ן "קריסטל" ושינוי קצף.

נבחר למכירה לחיל האויר של אינדונזיה. הועבר לתעשיה האוירית שם בוצעו בו ביקורת וצביעה והועבר לאינדונזיה שם נכנס לשירות בטייסת SkU11  בבסיס פקנברו תחת מס' זנב TT-0441. וכן בטייסת SkU12 .המטוס יצא משירות באוגוסט 04 ומוצג כיום בבסיס חסנודין.
לייבסיטי - בניית אתרים