נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:A-4E סקייהוק

יצרן:דגלס, מפעל אל סגונדו,קליפורניה,ארה"ב

מספר יצרן:13401

מספר צי:152013

תולדות המטוס:

נקלט בטייסת התקיפה של חיל הים האמריקאי VA-125 "ראף ריידרס" בבסיס לימור בקליפורניה בתאריך 20 באפריל 65, שם שימש לאימון טייסי התקיפה של הצי ונשא את קוד הזנב "NJ". ב-17 בספטמבר 66 הועבר לטייסת VA-93 "בלו בלייזרס" שעלתה בינואר 67 כחלק מכנף האויר CVW-5 על נושאת המטוסים "האנקוק" שהפליגה לויאטנם.

ב-29 בדצמבר 66 הועבר לטייסת VA-163 "סיינטס" על נושאת המטוסים "אוריסקני" שם נשא את קוד הזנב "AH ". ב-10 במרץ 67 הועבר לטייסת VA-153 "בלו טייל פלייס" בבסיס הצי אלמדה שבקליפורניה.טייסת זו עלתה על נושאת המטוסים "קורל סי" כחלק מכנף האויר CVW-15 והפליגה למימי ויאטנם ב-26 ביולי 67 המטוס נשא שם את קוד הזנב "NL". ניזוק קלות מאש נ"מ בתאריך 7 בינואר 68.

ב-3 ביוני 68 הועבר שוב לטייסת VA-125  ששהתה להתארגנות בבסיס הצי לימור בקליפורניה, וב-26 בנובמבר 68 הועבר לטייסת VA-144 "רוד ראנרס" שעלתה על נושאת המטוסים "בון הום ריצ'ארד" כחלק מכנף האויר CVW-5 במרץ 69.המטוס נשא שם את קוד הזנב "NF" ואת קוד החרטום "506".

ב-30 בינואר 70 הועבר לטייסת VA-94 "מייטי שרייקס" על אותה נושאת המטוסים,וב-14 במאי 70 הועבר לטייסת VMAT-102 "סקייהוקס" בבסיס יומה שבאריזונה ושימש לאימון טייסי חיל הנחתים. ב-14 באוקטובר 70 הועבר לבסיס האחזקה של מטוסי הצי בפנסקולה שבפלורידה שם בוצעו בו ביקורת ושימור בקוקון והוא הועלה על אניה והועבר לישראל. נגרע ממצבת מטוסי הצי בתאריך 17 בפברואר 71.

האניה הגיעה לנמל אשדוד והמטוס נפרק והועבר לבסיס תל נוף שם הוסר השימור, המטוס הוכנס לביקורת קבלה במוסך עייט שבטייסת התחזוקה ולאחריה נצבע והוצב בטייסת הכנף המעופפת תחת מספר זנב 212.

השתתף בקרבות מלחמת יום הכיפורים ולאחריה שונה מספר הזנב ל-812. כשהחלה הטייסת לקלוט את מטוסי העייט מדגם N הועבר לטייסת נשר הזהב בבסיס עציון שם שימש לאימון טייסי קא"מ.


עייט 812 (שלישי משמאל) בליין טייסת נשר הזהב בעציון (באדיבות רענן וייס)

נבחר למכירה לחיל האויר של אינדונזיה. הועבר לתעשיה האוירית בשנת 1981 שם בוצעו בו ביקורת וצביעה.הוטס לבסיס עציון שם שומר בקוקון והועבר בשעות הלילה בתובלה קרקעית לנמל אילת, שם הועמס על אניה שהעבירה אותו  לאינדונזיה, ושם נכנס לשירות בטייסת SkU11  תחת מס' זנב TT-0417 . 

בתאריך 14 בדצמבר 93 הטייס לויטננט ג'וקו טקריינטו איבד התמצאות בעת תרגיל,גמר את הדלק ונאלץ לנטוש את המטוס שהתרסק בלאוט נאטונה
.
לייבסיטי - בניית אתרים