נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:A-4E סקייהוק

יצרן:דגלס, מפעל אל סגונדו, קליפורניה, ארה"ב

מספר יצרן:13119

מספר צי:150066

תולדות המטוס:

ב-23 ביולי 63 נקלט בטייסת חיל הנחתים VMA-331 " באמבלביז" בבסיס ביופורט שבמדינת קרולינה הדרומית שם נשא את קוד הזנב "AJ".הועבר ב-1 ביוני 64 לטייסת המנהלה והאחזקה  H&MS-31 "אגרסורס" באותו בסיס  ומשם הועבר ב-8 בספטמבר 64 לטייסת H&MS-32  גם היא באותו בסיס.

הוחזר לטייסת H&MS-31 ב-1 בדצמבר 64, ב-18 במרץ 65 הועבר חזרה לטייסת VMA-331 ב-7 באוקטובר 66 הועבר לטייסת הצי VA-44 " הורנטס" בבסיס ססיל פילד שבפלורידה וב-28 במרץ 68 הועבר לטייסת VA-125 "ראף ריידרס" בבסיס לימור שבקליפורניה שם נשא את קוד הזנב "NJ"  ושימש לאימון טייסים של הצי שעתידים היו להישלח לפעולה במלחמת ויאטנם.

ב-4 באוקטובר 68 הועבר לפעולה במלחמת ויאטנם בטייסת VA-195 "דאמבאסטרס" על נושאת המטוסים "אוריסקני",שם נשא את קוד הזנב "NM" ואת קוד החרטום "507"  וב-6 באפריל 70 הועבר לטייסת ההדרכה של חיל הנחתים VAMT-102 בבסיס יומה שבאריזונה.ב-29 במרץ 72 הועבר לבסיס האחזקה של מטוסי הצי בפנסקולה שבפלורידה שם בוצעה בו ביקורת ולאחר מכן בוצע שימור בקוקון והמטוס הועלה על אניה ונשלח לישראל. הורד ממצאי חיל הים האמריקאי ב-31 באוגוסט 72.


סקייהוק 150066 ממריא למשימת תקיפה בויאטנם מנושאת המטוסים "אוריסקני"
בשנת 1969

לאחר הוצאה משימור וביקורת קבלה הוצב בטייסת אבירי הצפון עם מספר זנב 242.השתתף בקרבות מלחמת יום הכיפורים ולאחריה שונה מספר הזנב ל-842.לקראת קליטת מטוסי הנץ הועברו מטוסי העייט לטייסת נשר הזהב בעציון שם שימש לאימון בקא"מ.

במשך שירותו בחיל האויר בוצעו במטוס שינויים רבים וביניהם הארכת צינור הפליטה, החלפת התותחים לתותחי "דפה" 30 מ"מ, שינוי קצף במיכלי הדלק והוספת מערכת כח"ן "קריסטל" בגיבנת שעל גב המטוס.

נבחר למכירה לחיל האויר של אינדונזיה.הועבר לתעשיה האוירית שם בוצעו בו ביקורת וצביעה. הועבר לאינדונזיה ונכנס לשירות בטייסת SkU11 תחת מספר זנב TT-0409. המטוס נמחה ב-6 באוגוסט 87.
לייבסיטי - בניית אתרים