נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:377-10-29 סטרטוקרוזר

יצרן:בואינג, ארה"ב

מספר יצרן:15964

תולדות המטוס:


המטוס הוזמן ע"י חברת אמריקן אוברסיז איירליינס (AOA) והופעל על ידה כמטוס נוסעים בטיסות טראנס אטלנטיות מארה"ב לאירופה תחת הרישום האזרחי N90948 והכינוי "Flagship Scotland ".



כשנרכשה החברה ע"י חברת התעופה האמריקאית פאן אמריקן, נכנס המטוס לצי החברה ושם כונה "Clipper Eclipse " ו-Clipper Mandarin".יצא משירות בשנת 1961 ואוחסן בשדה התעופה של סן פרנסיסקו. נרכש יחד עם עוד ארבעה מטוסים מסוגו במחיר של 5,000 דולר ליחידה ע"י "בדק מטוסים" (כיום התעשיה האוירית), הוכשרו לטיסה והועברו ארצה בטיסה ע"י טייסי הבדק.

סטרטוקרוזר N90948 של פאן אמריקן חונה בשדה וייק איילנד בקנדה נוסעים עולים על המטוס (תמונות:ZogAvia)

עם הגעתו, נגרר המטוס למוסכי הבדק ושם הוסב למטוס תובלה צבאי. לצורך טיסות הניסוי קיבל את הרישום האזרחי 4X-AOI ולאחריהן נכנס לשירות בטייסת הבינלאומית בפברואר 64 עם מספר זנב 097 ואות קריאה 4X-FPY הטייסת הטיסה אותו רבות לשדות תעופה באירופה להובלת חלקי חילוף ולאימון צוותיה בנחיתות מכשירים.

ענק 097 בטיסה בשמי הארץ (באדיבות מיקי עמית)

בקיץ 66 הוזמן ראש ממשלת ישראל לוי אשכול  ע"י מדינות אפריקאיות רבות  כדי לחזק את היחסים הפורחים בינן לבין ישראל באותה תקופה. הוחלט שבפעם הראשונה הטיסה תתבצע במטוס צבאי ולא במטוס בואינג סילוני של אל על. זוהי היתה למעשה הפעם הראשונה שהשתמשו במטוס ח"א בגרסת אח"מ. המטוס שנבחר היה 4X-FPY שכונה "מצדה".המטוס נגרר לתעשיה האוירית שם פורקו מנועיו והוחלפו במנועים ובמערכות שנמצאו הטובים ביותר בכל המטוסים. פנים המטוס הותקן בתצורה אזרחית מפוארת כולל תאים נפרדים, שולחנות, כורסאות ועוד. המטוס נצבע מחדש והוספה לו הכתובת "חיל האויר לישראל" בעברית ובאנגלית.

"מצדה" בטיסה (באדיבות מיקי עמית)

המטוס הוטס בסיור זה ע"י  מפקד הטייסת  הבינלאומית רס"ן אריה עוז, ונשא צוות של 12 איש כולל 3 דיילות שהושאלו מאל על, את ראש הממשלה ,רעייתו ופמלייתו,וכן אנשי ביטחון ועיתונאים . בין ה-27 במאי וה-17 ביוני 66 כיסה המטוס 25,000 ק"מ ב-58.5 שעות טיסה וביקר בקניה, אוגנדה, מדגסקר, קונגו-קינשסה, ליבריה, סנגל וחוף השנהב. במשך טיסות אלו, לא התגלו במטוס שום בעיות או תקלות.

במלחמת ששת הימים שימש המטוס להטלת אספקה לכוחות צה"ל שהתקדמו בסיני, ולאחריה הוטס לצרפת להטסת חלקי חילוף , מטוסי פוגה מפורקים ועוד.כן שימש המטוס להטסת יצחק רבין ז"ל ופמליתו לביקור אצל השח הפרסי וכן להטסת מפקד ח"א אלוף מרדכי הוד ופמליתו לביקורים בבסיסי הצבא הפרסי.

המטוס יצא משירות ב-16 באוקטובר 75 והוטס לבסיס רפידים שבסיני, שם ביקש קצין המנהלה של הבסיס להפוך את המטוס למועדון.

כשהגיע המטוס לבסיס נוכחו אנשי הבסיס לדעת שאי אפשר לגרור את המטוס בשטח המנהלתי של הבסיס בגלל מוטת כנפיו הגדולה. אנשי הבינוי של הבסיס נקראו למטוס והתבקשו לנסר את הכנפיים. כשהגיע דיסק החיתוך למיכל הדלק של הכנף פרצה אש שכילתה את המטוס.

 
לייבסיטי - בניית אתרים