נכתב ע"י סא"ל (מיל') עופר בן פרץ

עריכה:אבינעם מיסניקוב

לאחר אישור הצנזורה

לקראת סוף תקופתו של בני פלד כמפקד חיל האויר, נכללה בתוכנית ההצטיידות של החיל רכישת עוד טייסת מסוקי צפע. בדיון שנערך במטה, הוחלט לבדוק במקביל את  מסוק היוז 500 להתאמתו  למשימת תקיפת מטרות נקודה בקו רמת הגולן, מבסיס הפעלה צפוני, ועם קונפיגורציה אופיינית של נשיאת ארבעה טילי טאו ודלק לשעת טיסה אחת. אם  המחיר יאפשר לרכוש שני מסוקים כאלה  במחיר שיהיה שווה למחיר מסוק צפע אחד, ירכשו 30 יחידות מהם במקום טייסת הצפע.

יוני גיל ואנוכי נסענו לחברת יוז הליקופטרז בקלבר סיטי שבמדינת קליפורניה, ובנוסף ראינו את אב הטיפוס של המסוק שנמכר לצבא דרום קוריאה  ושביצע ניסויים לפני מסירה בבסיס יומה שבמדינת אריזונה, וגם ביקרנו במרכז בטיחות התעופה של צבא ארה"ב  בפורט ראקר כדי לבדוק את כושר שרידותו בשדה הקרב. כשסיימנו ביומה לקראת סוף השבוע, תיכננו לעבור בלאס ווגאס, אך אז שמענו כי ממש באותה עת נפל מסוק היסעור בתאונה בבקעת הירדן וביטלנו את הנסיעה.

במפעל חברת יוז  ביצענו  יוני ואני טיסות ניסוי ובחינה במסוק מדגם 500D שמשקלו  המירבי המתוכנן זהה למסוק שהזמינה קוריאה (3200 ליב’ במקום מגבלתו הקיימת בת  2900 ליב'). ביצענו  ריחופים ברוח גב מחוץ להשפעת קרקע, כדימוי לפרופיל שיגור לעבר מטרות נקודה, (כאשר המטרות במטווח זה היו חלונות בוילות בהרים שמעל לוס אנג’לס...) וגם נחיתות אונס במשקל זה, לבחינת ניהוג המסוק בתנאים קשים.


(באדיבות רענן וייס)

בביקורנו בבסיס פורט ראקר גם אספנו חומר ודו"חות  שאיפשרו לנו להבין לעומק את חוזקו,עמידותו והתאמתו של המסוק למשימה בהתבסס על נסיונו של  צבא ארה”ב במלחמת וויטנאם, שם ביצעו טייסיו מאות אלפי שעות טיסה בתנאי לחימה בדגם הקודם שלו, ה- OH-6A.

את הטיסות ביצענו עם טייס הניסוי של החברה וולטר הודג’סון, שנהרג בשנת 1978 בעת התנגשות מטוס החברה שצילם מקרוב את אבטיפוס מסוק האפאצ'י YH-64A. זכורני כי בשנת 1981 עת שירתתי כנספח אווירי בוושינגטון, השתתפתי בכנס אגודת טייסי הניסוי במלון בוורלי הילטון, שם הכרתי את אלמנתו וניהלנו שיחה קרובה על טיסותינו המשותפות. בחוג זה נכחו בקביעות כמעט כל האסטרונאוטים של תוכנית אפולו. ניל ארמסטרונג הוא היחידי שזכור לי שנעדר.הוא התבודד עקב גילוי השכינה שאירע לו על הירח. הוא היה מתמטיקאי גאון  ואלה התוצאות שנשא עד מותו לפני כשנה.

לקראת ההחלטה שלחה החברה מסוק -500MD ארצה להדגמה  במטווח. המקלען היה רב אלוף רפאל איתן. טיל ראשון שוגר אך היה נפל, ואילו השני פגע במטרה. חברת יוז הליקופטרז הרימה כפפה והסכימה למחיר המנצח מבחינתו של ח"א, בעסקתה הראשונה עם ישראל, והחוזה נחתם.

כשנה לאחרי חתימת העסקה סופק המסוק ה-30 וטייסת הלהטוטים שהוקמה בשנת 1980 הפכה  למבצעית, הישג חסר תקדים. כטייסי משנה/מקלענים צורפו נווטים צעירים לצמצום דרישת התקציב ועלויות התפעול.




 
לייבסיטי - בניית אתרים