נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם
:C-130H הרקולס

יצרן:לוקהיד,ארה"ב

דגם יצרן:382C-24D

מספר יצרן:4431

מס' חא"א:71-1375

תולדות המטוס:

רעם מנועים ושאון מדחפים מילא את רחבת החנייה של מטוסי הקרנף בבסיס ח"א בנתב"ג בשעות אחר הצהריים של יום שבת, 3 ביולי 1976. בזה אחר זה יצאו ארבעה קרנפים של טייסת הציפור הצהובה מעמדות החנייה והסיעו לאיטם אל עמדת ההמראה. שלושה מתוכם נשאו  את לוחמי סיירת מטכ"ל בפיקוד יוני נתניהו על ציודם אל מבצע "כדור הרעם".

מטוס נוסעים מדגם  איירבוס A300B4-203 של חברת התעופה "אייר פראנס"  בעל הרישום הצרפתי F-BVGG בטיסה 139 מתל אביב לפאריס ב-27 ביוני 76 נחטף לאחר המראתו מחניית בינים באתונה ועליו 236 נוסעים ואנשי צוות ובתוכם 106 ישראלים, ע"י מחבלים ונחת בשדה התעופה של אנטבה באוגנדה. הנוסעים נלקחו כבני ערובה, רוכזו בבניין הטרמינל הנטוש של שדה התעופה והחל משא ומתן עם המחבלים ובאותה עת נערך והתאמן צה"ל למבצע שחרור בני הערובה.

שלושת מטוסי הקרנף נחתו בבסיס אופיר שבדרום סיני לתידלוק ולאחריהם המטוס הרביעי  שהיה עמוס בצוותי הרפואה של המבצע בפיקודו של אפרים סנה ובהשתתפותו של ד"ר פקטור -(רופא רת"א כיום) וטנדר הפז'ו עם לוחמי סיירת צנחנים בפיקוד רן בג שגרר את משאבת הדלק שאיתה אמורים היו לתדלק את המטוסים באנטבה.  הרביעיה המריאה דרומה בשעה 15:30 ובשדה המתין קרנף חמישי בכוננות במקרה של תקלה באחד המטוסים.

המטוס המוביל היה קרנף 435 בפיקוד הקברניט שיקי שני, מס' 2 היה קרנף 102 בפיקוד נתן דביר, מס' 3 היה קרנף 106 בפיקוד אריה עוז ומס' 4 היה קרנף 420 בפיקוד אמנון הלבני ז"ל. אליהם הצטרפו שני מטוסי ראם של הטייסת הבינלאומית.

הכוחות הונחתו בשדה התעופה באנטבה ולאחר קרב המחבלים חוסלו, והחטופים שוחררו. עם העמסת בני הערובה על המטוס הרביעי נשארו עמהם רוב ציוותי הרפואה, השאר פוזרו בין המטוסים האחרים. משאבת הדלק הושארה באנטבה, טנדר הפז'ו נכנס למטוס השלישי לשם החזרתו לארץ.  הנוסעים  חזרו ארצה למחרת לאחר שהמטוסים נחתו בניירובי לתידלוק. בקרנף 106 התגלו תקלות בתידלוק ובשל כך התעכבה המראת המטוסים. לבסוף הוחלט להפסיק את תידלוקו והמטוס המריא ארצה עם רזרבות דלק נמוכות מהמתוכנן.

קרנף 106 הוא הרקולס מדגם C-130H (דגם לוקהיד 382C-24D) בעל מספר יצרן 382-4431 שיוצר במפעל חברת לוקהיד במדינת ג'ורג'יה יחד עם קרנף 102 בשנת 1971לפי הזמנה של חיל האויר. אלו היו שני מטוסי הקרנף הראשונים של חיל האויר ונשאו את אותות הקריאה 4X-JUA ו-4X-JUB. המטוס הגיע ארצה בנובמבר 71 ונכנס לשירות בטייסת הבינלאומית, ולאחר מלחמת יום הכיפורים הועבר לטייסת הציפור הצהובה שהוקמה במלחמה.


קרנף 106 בליין של הטייסת הבינלאומית, עם הגיעו ארצה.משמאל ניתן לראות מטוס ענק של הטייסת (באדיבות רענן וייס)

לאחר מבצע "כדור הרעם" ("מבצע אנטבה", או "מבצע יונתן") המשיך המטוס לטוס במערך התובלה של חיל האויר עד שהוחלט להוציאו משירות  והוא הוצא למכירה במכרז מכרז מספר 022/00/03 של סיב"ט בשנת 2009 כשבספריו רשומות 9,070 שעות טיסה ו-14,935 נחיתות. המטוס המשיך לטוס עד שהגיע מועד ביקורת האחזקה הרבתית שלו ואז קורקע בבסיס נבטים.

קרנף 106 מסיע בתל נוף לקראת העלאת צנחנים (באדיבות רענן וייס) בבסיס נבטים לאחר יציאתו משירות (צילום:אופיר הראל)

תודתנו לרן בג על העזרה בפרטים

 
לייבסיטי - בניית אתרים