נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:מיראז' IIICJ

יצרן:דאסו,צרפת

מספר יצרן:112

מספר גוף:75F

מספר סידורי בסדרת היצור לחיל האויר הישראלי:CJ12



תולדות המטוס:

סופק לחיל האויר ביולי 62.הגיע ארצה במבצע העברה "זולה 4" באותו חודש והוצב בטייסת הסילון הראשונה ברמת דוד.

בתאריך 8 ביוני 67 המריא איתו רס"ן עזרא דותן ז"ל יחד עם שחק נוסף לחיפוש אחרי צוותו של ווטור 65 שהופל באותו יום מעל בסיס ח"א העירקי H-3. בדרך חזרה נפגע המטוס בזנבו מטיל "אטול" ששיגר מטוס מיג 21 סורי דותן הצליח להטיס את המטוס הפגוע ולהנחיתו נחיתת חירום במנחת מגידו. כשנחת, שידר בקשר
 "את זלצי (שהיה כינוי של דותן שהגיע מגדנסק ושם משפחתו המקורי היה זנדמן ובשיבוש "זלצי") לא מפילים כל כך מהר ".

הפגיעה בזנבו של שחק 29 כפי שצולמה לאחר נחיתתו במגידו

מפקד טייסת תחזוקה ברמת דוד רס"ן נוריק הראל הצטרף למפקד הבסיס אל"מ יחזקאל סומך שטס למגידו במטוס הפייפר הכנפי.מטה חיל האויר הורה לפרק את המטוס ולהעבירו לבסיס לתיקון, אך הראל החליט לתקן את המטוס במקום. למקום הוזעקו צוותי מכונאים ומבנאים על ציודם,המנוע הפגוע נשלף בעזרת טרקטור לאחר שהמטוס עוגן לקרקע,בוצעו תיקוני מבנה זמניים, הורכב מנוע חדש, המטוס הורץ, הותאם לו זנבון חדש ותוך פחות מ-24 שעות המריא איתו דותן חזרה לרמת דוד. עם סיום המלחמה הועבר המטוס לתיקונים בדרג אחזקה ד'.

באחד מקרבות האויר של מלחמת ההתשה,הסתבך טייסו בקרב במהירויות נמוכות עם מטוס מיג 17, נפגע בהגה הכיוון  מצרור פגזי תותח שירה טייס המיג אך חזר לנחיתה בבסיסו ותוקן.


לאחר ביקורת בתעשיה האוירית

ביום השני למלחמת יום הכיפורים נפגע המטוס בתאונת המראה ברמת דוד , תוקן וחזר לפעילות מבצעית.

עם סגירת טייסת הסילון הראשונה לקראת קליטת מטוסי הנץ,
באוגוסט 1979 הועבר לטייסת הנגב  בבסיס איתם, וכשהוחזר הבסיס לידים מצריות לאחר הסכמי השלום,הועבר עם מטוסי הטייסת לבסיס חצור ב-24  בספטמבר 81 ,שם הוקמה באפריל 82 טייסת המילואים "טייסת מרכז המדינה" 

המטוס סיים את שירותו כשנסגר מערך השחק בחיל האויר. ביוני 1982. מטוסי השחק נמכרו לחיל האויר של ארגנטינה בעיסקה שכונתה "עששית". המטוס, שצבר עד אז 2363:00 שעות טיסה  הועבר לתעשיה האוירית לביצוע ביקורת. לאחר טיסות הניסוי נצבע, (במס' זנב FAP-4804 של ח"א הפרואני, כדי להסוות את יעדו)  שומר והועבר בדרך הים לארגנטינה באניה "אלמה סן מרטין" שהגיעה לנמל בואנוס איירס ב-18 בדצמבר 82.

בחיל האויר של ארגנטינה (Photo:Sergio Caceres)

העבר בתובלה יבשתית לשדה התעופה ע"י חורחה ניוברי , ושם, בתוך האנגר שהיה שייך לחברת התעופה "אוסטרל" הטכנאים הסירו  את ציפוי המגן, השלימו את הרכבה, מילאו שמנים ונוזלים אחרים, ביצעו קיפולים לכני הנסע והריצו את המנוע .כשהמטוס הוכרז כשמיש, הוטס לבסיס האחזקה מס' IV בריו קווארטו  כדי לבצע ביקורת לפני הכנסתו לשירות.

המטוס נכנס לשירות חיל האויר הארגנטינאי בטייסת 55 של הבריגדה האוירית העשירית בבסיס ריו גלגוס ב-16 במרץ 84, תחת מספר זנב C-703 ויצא משירות במרץ 94 כשבספריו רשומות 2537:15 שעות טיסה. 

המטוס מאוחסן כיום בקולימס שבמחוז מנדוזה.

הפלות ידועות:

בתאריך 8 ביולי 79 הפיל קובי ריכטר מטוס מיג 21 סורי

בתאריך 21.11.72 הפיל יובל נוימן מיג 21 סורי.

תודתנו ליהודה קורן ולרענן וייס על העזרה בפרטים.
לייבסיטי - בניית אתרים