נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם
: מיראז' IIIBJ

יצרן:דאסו, צרפת

מספר יצרן:239

מספר סידורי בקו היצור של המטוסים לחיל האויר: BJ4

שנת יצור:1966


שחק 89 בטייסת העטלף (Brent West)

תולדות המטוס:

המטוס הגיע ארצה בטיסה ב-17 בינואר 68 כשהוא נושא את אות הקריאה 4X-FOM. נכנס לשירות בטייסת העטלף בתל נוף.  נפגע קשות במלחמת ששת הימים אך שופץ.שימש לטיסות הסבה לשחק וכן כמטוס קרב בגיחות מבצעיות.מעיון בהיסטורית האחזקה שלו עולה כי בינואר 68 הועבר ליחידת האחזקה האוירית לביצוע שינויי יצרן ושינויים ישראליים.  ב-24.7.69 נפגע שוב בעת תקיפה על תחנת מכ"מ מצרית  בג'בל עתקה.

שחק 89  של טייסת העטלף בנחיתה בתל נוף
ב-8 באוקטובר 70, כשנסגרה הטייסת כטייסת שחק, הועבר  לטייסת הקרב הראשונה בחצור. לאחר מכן הועבר לטייסת הסילון הראשונה ברמת דוד. כשנסגרה גם טייסת זו כהכנה לקליטת מטוסי הנץ, הועבר  באוגוסט 1979  לטייסת הנגב  בבסיס איתם, וכשהוחזר הבסיס לידים מצריות לאחר להסכמי השלום,הועבר עם מטוסי הטייסת לבסיס חצור ב-24  בספטמבר 81 ,שם הוקמה באפריל 82 טייסת המילואים "טייסת מרכז המדינה" להטסת מטוסי השחק.

יצא משירות ביוני 82 כשבספריו רשומות 1565:00  שעות טיסה ולאחר מכן נמכר לחיל האויר של ארגנטינה בעיסקה שנקראה "עששית".


הועבר למפעל בדק מטוסים של התעשיה האוירית לביקורת שלאחריה נצבע וסומן במספר זנב של חיל האויר של פרו FAP-4820 כדי להסוות את יעדו. שומר במעטפת הגנה "קוקון" ונשלח במשלוח הראשון באניה  "אלמה סן מרטין" שהגיעה לנמל בואנוס איירס בתאריך 18 בדצמבר 82 , נשלח לבסיס  האחזקה ריו קווארטו וב-17 באוקטובר 84 המריא עם מטוסים נוספים לטייסת שבה היה מיועד להצבה, אך תקלה בכני הנסע אילצה את טייסו לחזור על עקבותיו. נכנס לשירות בנובמבר 84 תחת מס' זנב C-722 והופעל בטייסת הקרב ה-55 של הבריגדה האוירית הרביעית  בבסיס מנזוזה.

יצא משירות בתאריך 10.1.91 ואוחסן ביח' AMACUAR. לאחר מכן הועמד בתצוגה  במוזיאון התעופתי בריו קווארטו.
 
הפלות ידועות:

בתאריך 20 באוקטובר 73 הפיל עמי קל ז"ל מטוס סוחוי 7 מצרי.

בתאריך 24.10.73 הפיל מיכאל צוק מטייסת הקרב הראשונה מטוס מיג 21 מצרי.

 
לייבסיטי - בניית אתרים