נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב וגדעון פלג.

פרטי המטוס:

דגם:N.2501IS נוראטלס

יצרן:SNCAN, צרפת

מספר יצרן:107

תיאור האירוע

 
ביום 31 בדצמבר 64 המריא המטוס מתל נוף לאימון הקפות ומכשירים כשעל הגאיו הקברניט גדעון פלג ,טייס המשנה ליכטמן והמכונן המוטס ונציה. בחזרו מהאימון ולקראת הנחיתה, הוריד הקברניט את כני הנסע.בלוח המכשירים נדלקו רק 2 נורות ירוקות המראות על מצב מטה ונעול של כן הנסע הראשי השמאלי ושל הכן הקדמי. מסתבר שכן הנסע הימני ירד אך לא ננעל.

סיפר לנו הקברניט גדעון פלג:

"מאחר ובמטוס הנורד אין אפשרות לרוקן את הדלק במהירות, נאלצנו לחוג באויר מספר שעות בכדי "לשרוף" דלק עד לכמות המזערית הדרושה לנחיתה בכדי למזער אפשרות לשריפה בנחיתה, וכתוצאה מכך משך הטיסה היה 5 שעות ו-45 דקות. בפרק זמן זה עשינו מספר נסיונות שלא צלחו, להוריד את כן הנסע בנוהל חירום,

 
כמו כן ביצענו מספר יעפים בגובה נמוך מעל מגדל הפיקוח בכדי לנסות להבחין באם הגלגל נראה נעול והתשובה היתה שלילית.

הטייסת העלתה מטוס נורד אחר לאויר בפיקודו של קברניט יאיר מאור ז"ל, כדי לבדוק עד איזו מהירות ניתן להחזיק את הכנף הימנית באויר בעת הנחיתה עד שהיא מתחילה לרדת. המהירות היתה 60 קשר.

גף כיבוי הוזעק למסלול ופיזר קצף כדי להקטין את החיכוך בנחיתה .

לבסוף ביצעתי נחיתה עם כן נסע ימין לא נעול שהתקפל בנחיתה. המטוס לא ירד מהמסלול, נגרם לו נזק מזערי לקצה כנף ימין ולגחון, והוא הושמש וחזר לשירות לאחר מספר ימים.


נורד 4X-FAR על המסלול לאחר נחיתת האונס (באדיבות גדעון פלג)

הגורם לתקלה היה עיוות בצילינדר המפעיל של כן הנסע הימני.

הערה : מעניין ביותר, שתקלה דומה קרתה בדיוק שנה לאחר מכן, כלומר ב- 31.12.65 בכן נסע ימין של מטוס 4X-FAQ אותו הטיס הקברניט מרדכי כהן (פדו)."
לייבסיטי - בניית אתרים