נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המסוק:

דגם:
105CBS-4 EMS

יצרן:MBB, גרמניה

מספר יצרן:S-714

שנת יצור:1984

תיאור האירוע:

המסוק נכנס לחברת סאיקלון בכרמיאל לביצוע ביקורת ב-4 בנובמבר 2012. לאחר הביקורת בוצעה למסוק שטיפה בעזרת קיטור. הטכנאי שביצע את השטיפה גילה שהצטברו מים בבית המנוע והממסר הראשי. הוא שאל איך לנקז אותם והונחה לנקות את פתחי הניקוז. הוא החדיר קיטור בלחץ גבוה לצינורות שבגחון המסוק בחשבו שאלה פתחי הניקוז.

אחד מהפתחים היה נשם מיכל הזנת הדלק למנועים. המים נכנסו למיכל הדלק והצטברו שם. לאחר השטיפה בוצעה למסוק בדיקה שבועית אך לא נבדקו מים בדלק ולא בוצעו ניקוזים למיכלים. גם הטייס שהגיע לטיסת מבחן לא עשה זאת, עלה לטיסה וטס במשך 25 דקות ללא אירועים חריגים למעט נזילת שמן מנוע.

המסוקהוכן לטיסה ב-11 בנובמבר. בוצעה בדיקה יומית ושוב לא נבדקו מים בדלק ולא בוצעו ניקוזים. הטייס עלה למסוק ולאחר הבדיקות בתא הטייס  הניע את מנוע מס' 1. כשהגיע סל"ד הטורבינה ל-70% כבה המנוע. הטייס השלים את הכיבוי בנוהל חירום.

למחרת נבדקו מיכלי הדלק ונמצאה בהם כמות משמעותית של מים.כל התקרית דווחה לחוקר הראשי, וב-18 בנובמבר, לאחר שביצעו בסייקלון את הנדרש להשמשתו, שוחרר המסוק לטיסה.

מסקנות בדיקת החוקר הראשי, כפי שפורסמו בדו"ח 106-12 מתאריך 3.12.12 הן,שהאירוע מסווג אישי צוות קרקע, שהחדיר בטעות מים למיכל הדלק ולא ביצע בדיקה לנוכחות מים וניקוז מים מהמיכל, ואישי צוות אויר שלא ווידא ביצוע ניקוזים.

 
לייבסיטי - בניית אתרים