נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

בשעות הצהרים של יום ה', 13.9.73 , נערך מבצע "דון ז'ואן" ובו נכנסו לשטח סוריה שתי רביעיות של מטוסי קורנס , מהם מטוסי צילום , אחת מטייסת הפטישים והשניה מטייסת העטלף, כדי לצלם שדות תעופה ואת עיר הנמל לטאקייה. חיל האויר שלח צפונה רביעית מטוסי קורנס של טייסת אבירי הזנב הכתום,  שאותה הוביל מפקד הטייסת יפתח ספקטור עם נווטו מיכה אורן, וזו פיטרלה במחצית הדרך לגבול ישראל-לבנון, רביעית מטוסי שחק מטייסת הסילון הראשונה שאותה הוביל מפקד הטייסת סא"ל יהודה קורן פיטרלה מעל לים, מול קו החוף באיזור שבו עמדו מטוסי הצילום לצאת אל הים, ובגובה נמוך, מתחת לכיסוי המכ"מ הסורי. רביעיה נוספת מטייסת הקרב הראשונה, שאותה הוביל ישראל בהרב ביצעה פיטרול מעל לים, מול ראש הנקרה.

מטוסי המיג 21 הסוריים הוזנקו, כצפוי, ליירט את הקורנסים היוצאים. המבנה של טייסת הסילון הראשונה והמבנה של טייסת אבירי הזנב הכתום הופנו ע"י הבקרה למפגש, ובעקבותיהם הרביעיה של טייסת הקרב הראשונה.



בראיון לביטאון חיל האויר מספר אברהם שלמון שהטיס את שחק 59:

"הבחנתי במיג שיושב על מיראז' שלנו במצב מסוכן", מספר סא"ל (מיל') אברהם שלמון. "מיד הסתדרתי מאחוריו, ואחרי 'תן לו לחלוף' יפה של המיראז' השני, המיג חלף על פניו קדימה ואני אחריו. המיג ניסה לנתק מגע בשבירות חזקות, ירד לגובה נמוך במהירות גבוהה, כשאני אחריו בטווח טוב לתותחים, אבל לא היתה אפשרות לשים כוונת בגלל המהירות הגבוהה והשבירות החזקות שמאלה וימינה. ניסיתי מספר צרורות, לשמאל ולימין, אך ללא תוצאות. היינו כבר מעל היבשה בכיוון ההרים, ובשבירות של 6-5 ג'י קשה להפיל את המיג בתותח. פתחתי פער כדי לשגר טיל. כשהמיג שבר ימינה, חיכיתי לגלגול שמאלה, וסידרתי כוונת למקום. המיג התחיל לגלגל שמאלה, לחיצה, והטיל בדרך. המרחק היה קצר והפגיעה מיידית. המיג נעצר במקום והרים אף תלול מאוד למעלה. חלפתי לידו קרוב מאוד וראיתי שתא הטייס ריק. המטוס התהפך ונכנס לאדמה".

לקריאה נוספת:

קרב-רב מעל לים מול טרטוס-ישראל בהרב
הפלת 4 מיגים סוריים-אבינעם מיסניקוב
שתי הפלות  של טייסת אבירי הזנב הכתום-אבינעם מיסניקוב

 
לייבסיטי - בניית אתרים