נכתב ע"י אורי ליס 

(©) כל הזכויות שמורות למחבר


ב-12/2/69 יצאתי ליום מילואים שבועי לטייסת. באותם ימים הייתי יוצא עם בוקר (באופניים) לשדה התעופה (מנחת) הסמוך לקיבוצי-עין שמר, ופייפר היה אוסף אותי כדי שאגיע בזמן לתדריך בוקר. היה זה יום אביך במיוחד ופקפקתי אם בכלל יהיו טיסות ואם יבאו לאסוף אותי. ( לא היו אז טלפונים סלולריים ולא SMSׂ ). בכל זאת הגיע פייפר. כשהגעתי לטייסת, התבקשתי מיד להיכנס למידי , להיות בן זוג של שומי (עמיחי שמואלי)  מפקד הטייסת ,ולהחליף את דוד פורת ז"ל, שהיה סמ'ט, זאת כדי שפורת שיוכל להיות המוביל של הזוג השני. לא התרגשתי היות ואחרי היו כבר עשרות "מידיים" שהסתיימו ב"מיידי בוטל". החימוש שלנו אז כלל שני טילי שפריר 1 , וכמובן שני תותחים 30 מ"מ' .

אחרי כרבע שעה של ישיבה בקוקפיט של מטוס שחק 54, התקבלה הוראה" זנק לכיוון קוניטרה" . זינקנו , גובה נמוך, כח מלא לכיוון הרמה . כשהתקרבנו לקוניטרה קיבלנו הוראה לפנות דרומה , הבקר מסר שיש זוג כמה מיילים לפנינו . בכח מלא עם מבערים מהירות של כ-600 קשר סגרנו עליהם. שומי משמאל ויותר קדימה . גילינו קשר עין עם זוג, מיג 21 לפנינו , בגובה של כ-1000 רגל , בכיוון דרום , במהירות של כ-300 קשר. המוביל שלהם מימין יותר קדימה.


השלכנו בידונים  1 . במהירות הזו ההשלכה נתנה מכה רצינית אנכית למטוס (יותר מאוחר נודע שההשלכה ומכה זו לא עשו טוב לטילים). בהגיעי לטווח המתאים , כ-700 מטר התקבלה קליטה של הטיל ושיגרתי אותו. לא הבחנתי בפגיעה .עקב מהירות הסגירה "הפראית" לא הצלחתי להתארגן לתותחים ומשכתי למעלה . התהפכתי וראיתי מתחתי שורה של מיג, מאחוריו מיראז' ומאחוריו עוד מיג.  שומי שהלך בתחילה על מס' 2 שלהם ,שיגר, עליו טיל וירה בתותחים, לא ראה פגיעה , ובהמשך היעף עבר למס' 1 שלהם –הקדמי. מס 2 שלהם אותו חלף שומי, ניסה להתארגן עליו. דיווחתי לו "יושבים עליך, שבור שמאלה " והוא שבר .ירדתי מלמעלה על המיג האחורי בכיוון מזרח. אני  מוריד את האף ומקבל קליטה של הטיל , המיג הופך הטיה ימינה לכיוון דרום, אני משגר , הטיל יוצא בכיוון. היות וכל הזמן אני בעודף מהירות גדול מאד אני מושך שנית , מתהפך ומתכננן להמשיך אחרי המיג.

המטוס המפיל: שחק 54 כפי שצולם במוסך בעת ביקור נספחים צבאיים ברמת דוד, יולי 69
(באדיבות רענן וייס)

בשלב זה, כשהמיג בכיוון דרום נראית להבה כחולה וארוכה (כלהבת מבער ריתוך) ,יוצאת מחלקו האחורי של המיג. והופ, בהפתעה , נראה מצנח באוויר, יפה צבעוני עם יריעות  אורכיות לבן וכתום .  מס'  1 שלהם לא נראה. הבקר שואל "מה קורה?" , שומי עונה "מס' 2 הפיל אחד שלהם" . התקבלת הוראה "נתק מגע" . חזרנו לנחיתה. מפקד הבסיס ,אגסי הביא בקבוק שמפניה וכולנו שמחנו.  עלתה השאלה מי הפיל ? .היות  והופל מס' 2 שלהם . שומי שיגר עליו טיל וירה תותחים ולא ראה פגיעה, ואני שיגרתי עליו וגם לא ראיתי פגיעה היות ומשכתי למעלה מידית אחרי השיגור.

הוקמה ועדה של נציגי המטה ואנשי רפאל, לאחר ניתוח הקרב וסרטי מצלמות הירי נקבע שאני הפלתי. כמובן התרגשתי . שהרי משאת נפשו של כל טייס קרב היא להשתתף בקרב אוויר  ולהפיל. התרגשותי הייתה מכופלת היות שאחרי שש שנות שירות בטייסת הייתה זו הפלתי הראשונה. בנוסף לאלמנט המזל-מקריות היה פה תפקיד מכריע, שהרי במקרה נקבע שאבוא ליום מילואים דווקא ביום זה, כמעט החלטתי שביום אביך זה לא יהיו טיסות אימונים אבל בכל זאת באתי. במקרה מצבת כח האדם בטייסת ביום זה הייתה כזו שנדרשתי להיות בזוג הראשון. וכן ולבסוף שהטיל שפריר 1  השני אותו שיגרתי בקרב זה (שאמינותו בעיננו הייתה נמוכה) אכן פגע. הרגשתי הייתה שמבחינת ההיסתברות זה כמו לזכות בפייס...

הערות המערכת:

1.
מיכלים נתיקים

 
לייבסיטי - בניית אתרים