ערך: אמיר שגב

במסגרת מכרז שהיה לאומני הורייזן  עם חיל האוויר , בוצעו  במחצית השנייה של שנות ה-80' מגוון טיסות שבהן אומנו יחידות שונות של חיל האוויר ושל הנ"מ, ביניהן טיסות לילה וטיסות עומק של עשרות קילומטרים מעל הים. לצורך טיסות העומק מעל הים , הורכבו מצופיים אמפיביים מתנפחים , עם גלגלים מתקפלים להמראה ונחיתה ביבשה .

המצופים הורכבו לשימוש במצב חרום במקרה ותידרש נחיתת אונס בים. אותם מצופים שימשו גם לצורך טיסה אזרחית לקפריסין.  לצורך טיסות לילה יוצרה והורכבה מערכת תאורה לטיסות לילה , על המטוס – מערכת חשמלית עצמאית ובלתי תלויה במערכות המנוע של המטוס . לצורך כך נלקח  מצבר 12      וולט של רכב , שהוכנס לפח זבל מפלסטיק קשיח , שהונח על המושב האחורי של המטוס ואובטח ע"י חגורות בטיחות של המושב . בנוסף הורכבו אורות המראה ונחיתה – שני פרוז’קטורים של רכב , בין כני הנסע , אורות ירוק ואדום – פנסים קטנים של משאיות , על כנפי המטוס , אור מנצנץ (Strobe Light) על התורן העליון של המטוס  ותאורת מכשירי טיסה .

לאורך המסלול של מנחת תנובות , של אומני הורייזן , הונחו שני כבלי חשמל ארוכים שלאורכן נורות ששימשו כתאורת לילה  , המערכת הייתה מונחת ומתקפלת כל פעם מחדש לצורך בצוע טיסות לילה. כל טיסות הלילה והטיסות מעל הים היו טיסות צבאיות כיון שבמסגרת חוקי התעופה האזרחית אסור לטוס באווירונים זעירי משקל בלילה ובעומק מעל הים , ולכן הטיס גויס למילואים כל פעם מחדש לצורך ביצוע טיסות האימונים. במסגרת האימונים בוצעו טיסות של הדמיית אויב מעל הים , בגבול הצפון וכד' , מול מטוסי F 16 ומסוקי קרב שונים.

בתחילת הסרט רואים את מטוס הדריפטר עם זוג מצופים מתנפחים וגלגלים מתקפלים בתוך ההנגר של אומני הורייזן בתנובות , המכונאים שמוליק וניר עוסקים בפרוק המצופים. בהמשך רואים את מטוס הדריפטר מאובזר לטיסות לילה ממריא ונוחת בלילה ,ע"י איציק אפלבוים ז"ל , במנחת תנובות של אומני הורייזן , כשהמסלול מואר כאמור. ברקע שומעים את אליהו גז שמצלם את הסרט.

 

לייבסיטי - בניית אתרים