נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:
707-358C

יצרן:בואינג, ארה"ב

מספר יצרן:20122

מספר קו יצור:807

מספר בלוק: 8581

מספר תחזוקה:LY0024

סלקל:BEAD/BEAG


4X-ATX בש"ת דיסלדורף,אוגוסט 77 (Photo:K.Haafke)


תולדות המטוס:

הוזמן ע"י אל על באוקטובר 67. נרשם תחת אות הקריאה 4X-ATU ע"י בואינג ב-1.8.68.רישום זה הוחלף ל- 4X-ATX ב-9.1.69.נגלל במפעל רנטון של בואינג בתאריך 2.4.69 וביצע את טיסת הבכורה ב-6.5.69.

סופק לאל על ב-15.5.69 והועבר לשדה התעופה בלוד. את טיסת המטען הראשונה בשירות החברה ביצע בקו לניו יורק דרך פאריז ב-28.9.69.ב-29.8.71, לאחר המראה מש"ת של שאנון באירלנד בדרך לת"א, עלתה באש דלתו של אחד מתאי המטען. המטוס שב לשאנון, הנוסעים פונו והאש כובתה.


מסיע בש"ת JFK בניו יורק,אפריל 70 (Photo:Bob Polaneczky)


ב-29.5.76 נפגע אחד המנועים לאחר ש"בלע" ציפור. המטוס שב לנחיתה והמנוע הוחלף.ב-30.7.80 התלקחה אש לפני ההמראה מנתב"ג. האש כובתה אך למטוס נגרם נזק רציני. תוקן. באוגוסט 81 הוחכר לחברת סן ד'אור עד 23.12.81, וב-12.9.82 קורקע בנתב"ג לאחר שממשלת ישראל השביתה את פעילות אל על לאחר שפרצה שביתת דיילים. המטוס חזר לפעילות ב-12.1.83.

עד יוני 84 צבר 44,372 שעות טיסה. ב-12.10.86 הוחכר לחברת ארקיע וזו החכירה אותו באותה שנה לחברת ק.א.ל. הוחזר לארקיע וזו החזירה אותו לאל על ביום 5.1.87.

הוחכר שוב לארקיע ב-20.4.87, הוחזר ב-4.1.88 ובאותו יום הוטס לסנטה ברברה להתקנת משתיקי רעש למנועים, הסבה שהסתימה ב-12.2.88 ואז הוספה האות Q לדגם המטוס. הוחכר לארקיע מ-14.2.88 ועד ליולי 94, וב-20 ביולי נמכר לתעשיה האוירית. באפריל 95  נמכר לחברת (Automatic Tooling Systems (ATS ב-21.6.95 נמכר לחברת התעופה טרנסאייר קארגו מזאיר,סימונו שונה ל-9Q-CVG והועבר לש"ת של אוסטנד בבלגיה לצורך תחזוקה.


בשירות ארקיע, מסיע בש"ת אורלי,ספטמבר 92 (Photo:Alain Durand)

נמכר לחברת התעופה זאיר אקספרס ב-1.2.96 והועבר לקינשאסה. המטוס צבר עד אז 63,042 שעות טיסה. ב-23.10.96 ניזוק בנחיתה בקינשאסה תוקן והוחזר לשירות חודש אחר כך. שם החברה שונה לזאיר איירליינס  בינואר 97, ולקונגו איירליינס באותה שנה.בשנת 1977 גם נמכר לחברת הווה בורה איירווייז.


המטוס יצא משימוש בגלל שיתוך כבד שהתגלה בו ואוחסן סש"ת של קינשאסה. סה"כ שעות טיסה שצבר עד אז 65,471, ו-19,160 מחזורי התעייפות. בפברואר 98 פורקו ממנו חלפים לתיקון מטוסים אחרים.

 
לייבסיטי - בניית אתרים