נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
יצרן:בואינג, ארה"ב
 
דגם: 707-458
 
מס' יצרן: 18070
 
מס' קו ייצור: 205
 
מספר בלוק: 4020
 
מספר תחזוקה: LY0024
 
סלקל: AJ-FK
 
טיסת ראשונה:14.4.61


תולדות המטוס:
 
המטוס הוזמן בחברת בואינג בתאריך 25 במרץ 1960.  נגלל במפעל רנטון של בואינג ב-28 במרץ 1961 כשהוא מצוייד בסנפיר גדול מתחת לזנבו, ונרשם תחת אות הקריאה הישראלי 4X-ATA

ביצע את טיסת הבכורה. ב-14 באפריל 1961. סופק לחברת אל על  רשמית כשבוע אחר כך כשהוא זוכה לכינוי 'שהחיינו'. המטוס נשא על בתי מנועיו כתובות גדולות של  יצרנית מנועיו "רולס רויס" .בתאריך 7 במאי 1961 נערך במפעל טקס קצר שבו קיבל המטוס ברכה מרבנים והוטס לישראל.
 
ב-15 ביוני 1961 ביצע  שבר המטוס שיאי מרחק ומהירות  בטיסה חזרה ראשונה  מניו יורק לתל אביב כשהוא מוטס על-ידי הקברניט טום ג'ונס  ונושא 93 נוסעים, הטיסה נמשכה 9 שעות ו-33 דקות בגובה שיוט של 41,000 רגל, והמטוס עבר בה 5760 מייל.
 
בינואר 1966 קורקע בש"ת לוד בגלל שביתת טייסים . המטוס פינה תיירים מישראל ב-14 במאי 1967 לקראת מלחמת 6 הימים. בסך הכל פונו מישראל 11,500 תיירים תוך עשרה ימים.
 
ב-31 באוגוסט 1968 המטוס נחטף על-ידי מחבלים לאלג'יר בעת טיסה מרומא לת"א. המחבלים ירו ופצעו את הקצין הראשון. לאחר ששוחרר הוטס לרומא ע"י צוות צרפתי, ומשם לתל-אביב על-ידי צוות ישראלי.
 
בש"ת אורלי, אוגוסט 78 (Photo:Michel Gilland)
 
בחודש מאי 1982 שודרג הזנב והקונפיגורציה שונתה מ-162 מושבים ל-171.
 
ב-12 בספטמבר 1982 המטוס קורקע  עקב החלטת הממשלה שלא לאפשר לחברת אל על להטיס נוסעים בגלל שביתת דיילים. המטוס חזר לטיסות בקוי אל על  כאשר הסתיימה השביתה ב-12 בינואר 1983.
 
המטוס יצא משירות אל על בחודש מרץ 84 והוכנס לאחסנה בשדה התעופה לוד לאחר שצבר 61,228 ש"ט, עבר 36,354,125 מייל (ששוים להקפת כדור הארץ 1450 פעמים!) והטיס 2,282,600 נוסעים ללא כל תאונה. אות הקריאה הישראלי בוטל בתאריך 3 בספטמבר 1984.

בינואר 1985 פורקו מהמטוס חלקים רבים, כולל מקטע תא הטייס, ששוקם ושוחזר בהתנדבות ע"י אנשי האחזקה בחברה. חלק זה הועבר באוניה לארה"ב והוצב לתצוגה בבטנה של נושאת המטוסים "אינטרפיד" המשמשת כמוזיאון צף בנמל ניו יורק. על הגוף הורכב מקטע חרטום ממטוס אחר והוא הוצב ליד מבני חברת אל על בשדה ושימש לאימון דיילים. בצורה זו הפך ה-4X-ATA למטוס האזרחי היחיד בעולם המוצג בשני מקומות שונים!

בשנת 2008 הועבר מקטע החרטום למוזיאון התעופה והחלל בגארדן סיטי,ניו יורק.

 
בתצוגה בלונג  איילנד (Photo:Angel Natal)

 

לייבסיטי - בניית אתרים