נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:767-352ER

יצרן:בואינג,ארה"ב

מספר יצרן:26262

מספר גוף:583
 
תולדות המטוס:
 
מטוס זה הוזמן בבואינג ע"י חברת התעופה המכסיקנית איירומכסיקו אך ההזמנה בוטלה.יוצר ונמכר לחברת הליסינג למטוסים ILFC. נגלל בתאריך 29.5.95 וביצע את טיסתו הראשונה בתאריך 12.6.95.

נמסר למזמין בתאריך 22.6.95 כשהוא נושא אות קריאה אמריקאי N808AM והוחכר לסניף האיטלקי של חברת התעופה אייר יורופ באותו יום. בתקופת הפעלתו בחברה זו שם נשא את אות הקריאה האירי EI-CLS עד שהוחזר.הוחכר לחברת התעופה ויאטנם איירליינס ב-18.1.01 והופעל על ידה תחת אות קריאה VN-A769.עם תום תקופת ההשכרה אוחסן במאי 2006.
 
בשירות אייר יורופ,ש"ת פאריס-שארל דה גול,ספטמבר 95 (Photo:Alain Durand) בשירות ויאטנם איירלינס,פברואר 2006 (Photo:Attila Hollosi)
 
המטוס הוחכר לאל על מתאריך 1.8.06 ונמצא בשירות.המטוס נושא את אות הקריאה הישראלי 4X-EAR  ואת מספר הצי של אל על 633.
 
נחיתה בש"ת לונדון-הית'רו,נובמבר 2009 (Photo:Peter James Coock)
כשל מנוע

ב-9 באוקטובר 2013, עת היה המטוס בשיוט מעל לים האדום בטיסת אל על מבנגקוק לנתב"ג,, כשעל סיפונו 217 נוסעים, וצוות כפול.  בשעה 01:59 ,לקראת מעבר נקודת דיווח RASKA לכיוון צפון, וכשהיה המטוס בגובה 310, אירע כשל מכני בתיבת האביזרים של מנוע ימין, כתוצאה מכך לחץ השמן ירד ל-0.

הקברניט ניתק את הטייס האוטומטי ולקח את ההטסה.המנוע כובה בהתאם לנוהלי החירום, והוסף כוח למנוע שמאל. הקברניט הפנה את המטוס לאחור, והנמיך לגובה 240 .הצוות הכריז על מצב חירום ובחר בשדה התעופה של אסמרה  שבאריתראה לביצוע הנחיתה. ונחת שם בשלום. לאחר הנחיתה, ולאחר התיעצות עם המגדל  הסיע המטוס ל-APRON צבאי רחב, משם עלה על  המסלול בחזרה והסיע לטרמינל.

הנוסעים הוחזרו ארצה כ-20 שעות לאחר הנחיתה המתוכננת, מנוע חלופי הוטס לאסמרה, הוחלף בשטח והמטוס חזר ארצה לאחר יומים.

תקלה נוספת

ב-29.11.13, כשהיה המטוס בטיסה מטורונטו לנתב"ג, בגובה שיוט של 37,000 רגל, התקבלה הודעת אזהרה בתא הטייס המעידה על תקלה בשסתום שחרור לחץ הדיחוס של תא הנוסעים, וגובה תא הנוסעים החל לעלות בהתמדה (לחץ הדיחוס בתא הנוסעים מווסת בהתאם לגובה שבו טס המטוס ויורד בהדרגה עם העלייה לגובה וזאת כדי שגוף המטוס לא "יתנפח" עם ירידת הלחץ האטמוספרי החיצוני.במקרה זה החל לרדת לחץ הדיחוס בתא הנוסעים ללא שליטה).

הצוות הכריז על מצב חירום, החל להנמיך ובתיאום עם הבקרה תכנן סטייה מהנתיב. לחץ הדיחוס התייצב בגובה של 12,000 רגל, והצוות נסק חזרה לגובה 31,000 רגל והתקלה חזרה.
הצוות הנמיך מיד לגובה 12,000 רגל, הכריז חירום שנית ונחת בבוקרשט, שם החליפו טכנאים רכיבים במערכת דיחוס התא, המטוס המריא מבוקרשט אך התקלה לא נפתרה לכן הצוות המשיך בגובה נמוך ונחת בנתב"ג.

לאחר כ-24 שעות הצליחו טכנאי אל על לאתר את התקלה. לאחר שבוצעה טיסת ניסוי והמטוס חזר שמיש, נבדק תא המטען ונמצאה בו שכבת קרח שקופה. המקור לקרח היה נזילת מים מאחד מהכיורים במטבח האחורי במטוס, בה המים טיפטפו ישירות על  שסתום שיחרור הלחץ. בגובה בו טס המטוס קפאו המים, והשסתום נתפס במצב רבע פתוח.

 
לייבסיטי - בניית אתרים