נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המסוק

דגם: AB-205A-1

יצרן: אוגוסטה, איטליה

מספר יצרן: 4020

תולדות המסוק

מסוק זה הוא מראשוני המסוקים מסוג זה  תוצרת חברת אוגוסטה שנכנסו לשירות בטייסת החרב המתהפכת בדצמבר 67.המסוק הופעל בטייסת במגוון משימות שכללו חילוץ,תובלת מפקדים ותובלת סער.

מספר לנו דן שרון: בשנת 1967 נשלחנו לפרוזינונה שבאיטליה על מנת ללמוד על המסוקים האלה. באחד הבקרים נלקחנו לשדה תעופה לא גדול, ממנו הטיסו אותנו ב-02 כדי להראות לנו את יכולותיו. היינו על המטוס  איזה עשרה אנשים מצוות הקרקע, שני טייסים שלנו ושני טייסים איטלקיים. אם הייתי יודע אז שמנוע המסוק חלש כל כך כפי שנוכחנו  מאוחר יותר בארץ, בספק אם הייתי עולה לטיסה זו. עברו מאז הרבה מים בירקון אבל החוויה נשארה חזק בלב ובזיכרון, ובמיוחד ה-02 שהיה הראשון בין הראשונים של הטייסת.

בתאריך 9 באוגוסט 68, בעת שהיה בטיסת הדרכה עם שלושה חניכים ושני מכונאים מוטסים  אירע פיצוץ במנוע עקב כישלון של דרגה מס' 1 של המדחס. המסוק שקע  בחריפות מגובה 250 רגל .הטייס הוריד אף כדי לאסוף מהירות וביצע פלר ארוך וחלש במהירות 30 קשר תוך חליפת הואדי שליד תל גזר. מגלש אחד נקרע,השקיעה החריפה והרוחות ונפילת סל"ד הרוטור גרמו למסוק לגעת  בקרקע במהירות גבוהה. המסוק  התהפך. הצוות נחלץ בשלום, ואילו המסוק, שספג נזק סוג 4  חולץ, שוקם וחזר לטוס. זוהי התאונה הראשונה שקרתה למסוק בל 205 בח"א.

בשלב מסויים הועבר לטייסת הבלים הדרומית (כיום טייסת ציפורי המדבר) יצא משירות  בסוף שנות ה-70 כשנסגר מערך הבל-205 ואוחסן בחצרים,

 
בל 002  של טייסת החרב המתהפכת בנחיתה על מנחת מדברי (באדיבות רענן וייס) בשירות טייסת הבלים הדרומית,נוחת על נחתת של חיל הים (באדיבות רענן וויס)

לאחר שנים מספר הועבר למוזיאון ח"א לתצוגה כשהמוזיאון היה עוד בתוך בסיס חצרים. הטיפול במסוק נעשה ע"י אנשי הגף הטכני של הטייסת. זמן קצר לאחר שעבר המוזיאון למשכנו הנוכחי , הועבר לחברת ציקלון בכרמיאל לשיפוץ לתצוגה והוחזר למוזיאון.המסוק נצבע בשנית במוזיאון.
 
   
 המסוק עם הגיעו לחברת ציקלון לשיפוץ (באדיבות ישעיהו דהאן)  צוות המוזיאון וצוות ציקלון ליד המסוק עם גמר השיפוץ
(באדיבות ישעיהו דהאן)

מיקום

מוזיאון חיל האויר,בתצוגה.
 
צולם במוזיאון ח"א,אוקטובר 09 (תומר ענבר)

 

לייבסיטי - בניית אתרים