נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

 
דגם: 175 בריטניה סדרה 313

יצרן:בריסטול,מפעל פילטון,בריטניה

מס' יצרן: 13431

בריטניה 4X-AGD בש"ת קנדי בניו יורק,יולי 59 (Photo:Mel Lawrence)

תולדות המטוס 

המטוס ביצע את טיסת הבכורה ב-21 בפברואר 1959 וסופק לאל על ב-7 במרץ.
ב-18 במרץ 1963, הושכר לחברת בריטיש יונייטד וכשהגיע לבריטניה - קיבל את אות הקריאה הבריטי G-ASFU. המטוס הוחזר לאל על ב-8 באפריל 1963, יצא משירות ונמכר ב-8 במרץ 1965, לחברת גלוב אייר השוויצרית כ-HB-ITC שהשכירה את המטוס על צוותו לחברת "אינטרנשיונל אייר". כשפשטה חברת גלוב אייר את הרגל, נטש הצוות את המטוס ב-17 באוקטובר 1967 בשדה לוטון שבלונדון עד שנמכר לבסוף לחברת "אפריקן ספארי איירוויז" מקניה.

המטוס הועבר למומבסה וקיבל את אות הקריאה 5X-UVH שהוחלף באפריל 1970 ל-5Y-ALT. המטוס הופעל בקוי החברה לאירופה ולאחר מכן הועבר לחברת הבת למטענים "אפריקן קרגו איירוויז" שם כונה שם "INTRACO PIONAIR".

HB-ITC בשירות גלוב אייר 5Y-ALT בשירות אפריקן ספארי

באוקטובר 1973 נמכר לחברת איירו צ'קס, הועבר לשדה סטנסטד ליד לונדון ופורק לחלפים. שרידיו שימשו את מחלקת הכבאות בשדה לאימוני כיבוי אש.

נטוש בש"ת לונדון סטנסטד ספטמבר 74 (Photo:Ray Barber )
סופו של מטוס. מאי 76  (Photo:Travor Davies )

הטסתו לארץ של אדולף אייכמן

מטוס  בריטניה זה, הגיע לנמ"ת של בואנוס איירס ב-19 במאי 1960 עם משלחת ישראלית רשמית בראשות שר החוץ אבא אבן, אשר הגיעה לחגיגות יום העצמאות הארגנטינאי. אייכמן סומם והועלה עליו דרך עליית אנשי הצוות כדייל ששתה יותר מדי. המטוס המריא קצת לפני חצות ה-20 במאי 1960  ונחת 13 שעות לאחר מכן בדאקר לתדלוק. בדקאר עלו עליו פקידי מכס צרפתים, אבל הם לא שמו לב לדייל המנמנם שהושכב על שני כסאות. הטיסה מדאקר לישראל ארכה 10 וחצי שעות והמטוס נחת בישראל ב-22 במאי, בשעה 7:35 ע"פ השעון המקומי. 

תודתנו לדני עוזיאל על העזרה בפרטים
 
לייבסיטי - בניית אתרים