נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם:גראנד קומנדר 680FL
 
יצרן: אירו קומנדר, ארה"ב
 
מספר יצרן: 680FL-1731-138
 
שנת יצור:1968

 
תולדות המטוס:
 
המטוס הופעל בארה"ב תחת הרישום N4599E וכן N2DB ו-  N4CS ע"ש חברת נורת' איסט איירמוטיב מפורטלנד שבמדינת מיין.המטוס נרשם על שמה בתאריך 14.4.78. הובא ארצה ע"י חברת כנף והרישום האמריקאי נמחק בתאריך 22.5.78.שימש לטיסות מחקר, לזריעת עננים  ולסקרים אויריים. כשרכשה חברת כנף את חברת ארקיע הופעל בחברה המשותפת.
 
לאחר שיצא משירות קורקע בשדה דב ולבסוף נמכר לחברה הקנדית גלובל איירקרפט אינדוסטריז מאדמונטון. יצא מישראל עם אישור מיוחד לשאת את אות הקריאה הישראלי היות ונמכר לסוחר מטוסים.הוטס לקנדה ע"י טייס העברה בריטי וטייס ישראלי . הישראלי ירד מהטיסה . 

תגובה שקיבלנו מהטייס הישראלי שטס במטוס בלג (מקטע הטיסה) הראשון והשני: 
 
CSS היה אירוע טראומטי בחיי. הייתי חמישה ימים עם בחור שבסיכומו של דבר צלל לים.

כאשר הבנתי שאני לא יוצא חי מההעברה הזאת, המטוס הזה והטייס הזה – עזבתי וחזרתי לארץ.  הוא נהרג.
 
מספר תמונות כבקשתך.
 
הטייס הישראלי והטייס הבריטי ליד המטוס בחניות ביניים בעת טיסת ההעברה

בולוניה – באדן באדן.  רק מהלג הזה ניתן לכתוב ספר קטן ואיום.
 
נחתנו בבולוניה בשעה 23:00 . הוא רצה לתדלק ולהמשיך מייד. אני התנגדתי. הלכתי למתדלקים וביקשתי לא לתדלק.

הוא ישן במטוס. אני במגדל. המראנו בשעה 06:30  למערב צרפת. ה- IFF לא עבד וצרפת סירבה לקבל אותנו. קיבלנו הוראה לטפס ל- 20 והוא רצה ללכת לגרמניה ומשם דרך שטרסבורג לצרפת.

יצאנו צפונה ועברנו ל- IFR של גרמניה. גובה 20. אני הייתי בטוח שנמות בלי חמצן.  הנמכתי ל- 16 בגובה פסגות האלפים. ראה תמונה. הוא דרש לטפס ל- 20 ואני סירבתי (בלי חמצן במטוס). הוא לקח את ההגאים בכוח וטיפס . לא דיברנו.

אני התחלתי לחשב איך אדע שאני מאבד את ההכרה והשיפוט?. הרי אין לי שיפוט להבין שאין לי שיפוט. קיוויתי שהוא יאבד ראשון את ההכרה ראשון ואז אקח את המטוס  ואצלול לוואדיות. ביקשתי מהבקרה להנמיך ובסוף, לאחר חציה הנמכנו ל- 12. 30 דקות בגובה .

שטרסבורג לא נתנה לנו להיכנס בלי IFF.   הלכנו צפונה. ביקשנו שדה והופננו ל- Baden Baden.  מעל איזור השדה 8/8. טסים 15 דקות מעל ולא מוצאים. בשדה מפעילים פרוג'קטור ומכוונים אותנו ב- VHF  ובסוף אני רואה את ה- Rabbit   מבעד לעננים.

הוא לוקח. בא בגישה שטוחה ומהירה (כמו תמיד בנחיתות שלו – היה טייס פאנטום ב- Navy  האנגלי וביצע מעל 200 העברות מטוסים אטלנטיות) , 190 קשר בפיינל עם גלגלים ומדפים. מגבלת מדפים – 160.  מעל   Rabbit  בגובה 100 רגל עוד לא ראינו מסלול.  פתאום מכה חזקה והמטוס מגלגל חזק ימינה.  הוא צועק שאיבדנו מנוע –כיוון, מהירות , כוח, גרר ומטפסים מעל הענן. שני המנועים בסדר.  לא מבינים.  איך שהורדנו מדפים בשנית המטוס מגלגל חריף. מדף ימין פשוט נשבר והתקפל עקב מעבר מגבלות מדפים. אפשר לראות בתמונות – מדף שמאל מקופל, מדף ימין שמוט.

גישה נוספת , ללא מדפים, מהירות גבוהה, נכנסים  מעל מגדל הפעמונים של הכנסייה בכפר הסמוך (הדבר היחיד מעל העננים והערפל).  שוב ה- Rabbit , קשר עיין עם המסלול ב- 50 רגל ,  חצייה במהירות מטורפת  ונחיתה. הצילום של שנינו ליד המטוס הוא כחצי שעה אחרי הנחיתה. עדיין רואים היטב את הערפל.

תראה כמה שמן נשפך. גם כל האגזוזים עפו באלפים. צילום שני הוא בתדלוק 3 שעות אחרי. סירבתי להמשיך והוא הסכים להמתין לתיקון האגזוזים ואיבוד השמן.
 
"מוות ידוע מראש". טירוף. האנטיתזה של טיסה.

זהו –  אני ממש קיבלתי את  חיי במתנה או, מזווית אחרת, הייתי מספיק אידיוט כדי להמשיך עד שברחתי.
 
וכל זה רק לג אחד בסאגא.
 

לאחר שהטייס הישראלי ירד מהטיסה, המשיך טייס ההעברה הבריטי לבדו , נחת באיי פארו לתידלוק, ובטיסה מעל לאוקיינוס בדרך לאיסלנד, המטוס  התמלא בהתקרחות  מפני שהמערכת נגד הקרחה לא פעלה, ונפל לאוקינוס ב-9.4.98. הטייס הבריטי נהרג.
 

 

לייבסיטי - בניית אתרים