נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

 
דגם: C-47B-30-DK דקוטה

יצרן:
דגלס, ארה"ב

מספר יצרן:
16301/33049

מספר חא"א:
44-76717

תולדות המטוס

מטוס זה יוצר במפעל אוקלהומה סיטי של חברת דגלס.סופק לזרוע האוירית של צבא ארה"ב בתאריך 9.4.45. הועבר למחרת לידי ח"א המלכותי הבריטי במונטראול וקיבל מספר סידורי KN512.הוטס לבריטניה והוצב ב-21.4.45 בטייסת 24. הועבר לטייסת 525 ולטייסת 238.

ב-6.5.49 הועבר ליח' אחזקה מס.12 והוחזר לטייסת 30. הועבר לח"א הבלגי ב-5.1.50 והוטס לשם ב-25.1.50. הוצב בטייסת 20 בכנף מס.15 של ח"א הבלגי עם מספר סידורי K-29 ואות הקריאה OT-CNP.

הוחזר למפקדת הכוחות האמריקאיים באירופה ב-25.9.52 ובאותו יום הועבר לח"א הצרפתי שנתן לו את המספר הסידורי 476717. הועבר להודו סין בטיסה שנמשכה בין ה-16 ל-27 באוקטובר 52 ונקלט בטייסת GT.2/62 "פרנץ' קומטה" בבסיס באץ' מאי .המטוס הופעל ע"י הטייסת תחת אות קריאה FRANG.

בינואר 53 הוחזר המטוס לצרפת והוצב בטייסת GT.3/61 (אות קריאה FRAQA),וב-2.2.54 הועבר לטייסת GT.1/62 "אלג'רי" שהיתה מוצבת באלג'יריה (אות קריאה FRAXS וקוד זנב o62-XS).בתאריך 25.5.55 הועבר למרכז להדרכת צוותי תובלה CIET-340 בטולוז,וב-23.3.56 הועבר לטייסת GT.4/61 (אות קריאה FRAZH).בתאריך 22.11.56 הועבר לטייסת GT.2/61 "מיין" באורלאנס (אות קריאה FRAOW),וב-1.12.56 הועבר לטייסת GT.2/64 "אנג'ו" בבסיס גיאלאם (אות הקריאה הקודם שונה בתאריך 17.5.57 והוסף קוד זנב o64-OL).

ב-14 באוקטובר 57 המטוס הועבר לשאטודון לאחסנה ביח' EAA-601 ושהה שם עד ל-17.3.58 עת הועבר לטייסת GT.1/64 "בראן" בבסיס טאן סון נהוט בויאטנם.(אות קריאה FRAKC קוד זנב o64-KC).בתאריך 22.4.60 הוטס למרוקו לביה"ס לטיסה BE.707 במרקש (אות קריאה FTEYL קוד זנב YL),וב-27.7.61 הועבר לביה"ס לטיסה BE.709 בקונאק בצרפת.ב-26.2.62 הועבר לאחסנה בשאטודון וב-18.7.62 הועבר לטייסת הקישור GLA.49 בבראזאוויל שבקונגו.

הועבר לאחסנה בשאטודון ב-26.6.65 וב-6.1.66 הועבר לביה"ס לטיסה BE.701 בסאלון דה פרובאנס ושוב חזר לאחסנה בשאטודון ב-3.3.66.

נמכר לישראל והגיע ארצה בתאריך 13.4.67.הוכנס לתעשיה האוירית לשיפוץ והתקנות והגיע לח"א ב-1.1.68 הוטס במסגרת גף דקוטה של הטייסת הבינלאומית ולאחר מכן בטייסת הדקוטות. בין היתר שימש בשנות ה-70 לאימון חניכי מגמת נווטים של ביה"ס לטיסה.
 
 
(באדיבות רענן וייס)

המטוס הודמם בתאריך  17.8.94 ואוחסן בנתב"ג כשבספריו רשומות 15,982 שעות טיסה ו-5,495 נחיתות. הוצע למכירה ע"י סיב"ט ולבסוף נמכר לחברת Global  Industries ונרשם על שמה במנהל התעופה הפדרלי בתאריך 27.8.99 תחת אות הקריאה N15SJ. הוטס לארה"ב עם נחיתת בינים במלטה בתאריך 22.8.00.

נמכר לחברת איירו סרוויסס ששיפצה אותו ולאחר מכן נמכר ב-3.10.01 למוזיאון American Airpower Museum בש"ת פארמינגדייל בניו יורק המטיס אותו בתצוגות אויריות כשהוא צבוע בקוד המקורי D8-Z
לייבסיטי - בניית אתרים