פרטי המטוס

דגם: C-47B-5-DK

יצרן: דגלס, מפעל אוקלהומה סיטי,ארה"ב

מספר יצרן: 14609/26054

מספר חא"א: 43-48793
 
דקוטה 08 בשנים הראשונות להפעלתו בח"א (ציור:אלכס יופה)

תולדות המטוס

המטוס סופק לזרוע האוירית של צבא ארה"ב ב-18 בספטמבר 1944. הוצב בתחילה ביח' 806 (פיקוד ההצנחה ה-1) בבסיס באר במדינת אינדיאנה משם נשלח להצבה בפיקוד התובלה באירופה דרך בסיס דאו במדינת מיין ב-14.10.44, והופעל ע"י טייסת דקוטות מ-16 באוקטובר 1944.

הוצא משירות, הוכרז כעודפים ע"י פיקוד האויר ה-9 של חא"א  ב-19 בינואר 1946 ונמכר לחברת התעופה השוויצרית סוויסאייר ב-15 בפברואר. הופעל ע"י החברה כמטוס תובלה תחת אות קריאה HB-IRD.

 
HB-IRD בשירות סוויסאייר

ב-24 באפריל 1950 נרכש המטוס על-ידי חיל האוויר הישראלי וקיבל את מספר הזנב 1408. נרשם תחת אות קריאה אזרחי 4X-ACW ע"ש חברת אל שם לצורך טיסות לחו"ל.

הועבר לשימוש חברת התעופה ארקיע תחת אותו אות קריאה ב-9.10.55 וב-26 ביוני 1966 הוחזר לחיל האוויר ששינה את מספר הזנב שלו ל-008 ואת אות הקריאה ל-4X-FNI.

בשירות ארקיע, ש"ת אילת,1956 בשירות ארקיע שנות ה-60 המוקדמות.

המטוס הוטס במסגרת גף דקוטה של הטייסת הבינלאומית ומשנפתחה טייסת הדקוטות הועבר לשם. שימש בין היתר לאימון חניכי מגמת נווטים של ביה"ס לטיסה. 


המטוס יצא משירות כשבספריו רשומות 21,520.5 שעות טיסה ונמכר ע"י סיב"ט לחברת Global Aircraft Industries וזו רשמה אותו על שמה במנהל התעופה הפדרלי תחת אות הקריאה N269LM. הועבר לשדה וילנוב באלברטה שבקנדה בטיסה דרך לוקה במלטה. לאחר שנים שעמד בוילנוב ובעקבות קריסת חברת גלובל, הוצע למכירה במכרז ונמכר לאגודה האוירונאוטית האמריקאית מקמרילו שבקליפורניה ב-22 בפברואר 2008. המטוס מיועד לפירוק לחלפים.
בש"ת וילנוב, (Photo:Andy Graf,Airteamimages)
 בש"ת ווילנוב,אפריל 2006 (Photo:Richard Barsby)

מיקום
ש"ת קמרילו, קליפורניה.
לייבסיטי - בניית אתרים