נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:
 
דגם:C-47B-5DK
 
יצרן:דגלס,ארה"ב
 
מספר יצרן:14424/25869
 
מספר חא"א:43-48608
 
תולדות המטוס:
 
מטוס זה התקבל לשירות הזרוע האוירית של צבא ארה"ב ב-4 בספטמבר 1944 והוצב לשירות בחיל האויר התשיעי של חא"א באירופה.
 
לאחר סיום המלחמה הושאל כסיוע לשיקום חיל האויר הבלגי ב-18 ביולי 1946 - שם ניתן לו המספר הסידורי K-11 והקוד L-CW. המטוס הופעל ע"י טייסת 367 בכנף 169 של החיל.
 
בשנת 1947 הועבר לשיפוץ במפעל חברת פיירי שבגרוסייל ולאחריו הופעל על-ידי טייסת 21 שבכנף 15 תחת הקוד OT-CWF. ב-19 בספטמבר 1952 הוחזר לחיל האויר האמריקאי, וב-8 במאי 1953 הועבר תחת תכנית סיוע MDAP לחיל האוויר הצרפתי שם הופעל תחת מס' סידורי 348608 אות קריאה FRAMBוקוד זנב "B" בטייסת GT1/61 "טוריין" בבסיס אורלאנס בשנת 1953, בטייסת GT2/64 "אנג'ו" בבסיס גיאלאם מ-12.4.54-1.7.54,(אות קריאה "FRBGM" וקוד זנב "M").
 
המטוס הועבר מסייגון לאורלאנס בין 1.7.54-6.7.54 ע"י טייסי טייסת GT.1/61 והוצב בטייסת ההדרכה לצניחה מס 341 (EITA.341) בבסיס פאו והופעל שם תחת אות קריאה FRBOO עד 5.3.56. אז הועבר למרכז האחסנה של ח"א הצרפתי EAA.601 בשאטודון ושהה שם עד 16.10.56, ואז הועבר לטייסת התובלה ET.2/61 "פרנץ' קומטה" בבסיס אורלאנס והופעל על ידה תחת אות קריאה FRA00 וקוד זנב 61-00 עד 1.12.56. הועבר לטייסת ET.2/64 "מיין" בלה-בורז'ה. ב-14 במאי 1957 הוחלף אות הקריאה ל-FRAOM וקוד הזנב ל-64-0M באותה שנה הוחלף אות הקריאה שוב ל-FRAOL וקוד הזנב ל-64-0L .
 
ב-10ביוני 1959 הועבר לטייסת ET.1/64 "בראן" בלה בורז'ה והופעל על ידה תחת אות קריאה FRAKH וקוד זנב 64-KH. ב-20 באפריל 1960 הועבר לגף קישור ELA.47 בבסיס אל אווינה שבטוניס תחת אות קריאה FSDFI, וב-6 ביוני 1962 הועבר ללהק קישור GLA.45 בבסיס בופאריק באלג'יריה וטס שם תחת אות קריאה FSCDM עד 12 בפברואר 1962 ואז הועבר לבסיס האחסנה EAA.601 בשטודון שם שהה עד 18 ביוני 1962 והועבר ללהק הסיור והסיוע GSRA.78 בבסיס קולומב-בשאר (אות קריאה FUIHD וקוד זנב "D").
 
ב-31 בינואר 1963 הועבר ללהק הסיור GLA.45 בבסיס בופאריק באלג'יריה (אות קריאה FSCDN) ולאחר חודשיים הועבר לגף EPAS.325 בבסיס קולומב-בשאר. לבסוף הועבר שוב לאחסנה ב-EAA.601 בשאטודון ב-27 בינואר 1967.
 
המטוס נמכר לחיל האויר תחת חוזה o52000/DCMAA/MA שנחתם ב-2 בינואר 1967 והגיע ארצה ב-25 באותו חודש. קיבל את מספר הזנב 016 ואת אות הקריאה 4X-FNN והופעל ע"י הטייסת הבין-לאומית. כשהוקמה טייסת הדקוטות ב-1 ביוני 1971 עבר המטוס לטייסת זו.
 
המטוס הודמם ב-6 בדצמבר 1993 כשבספריו רשומות 9357 שעות טיסה ו-6830 נחיתות. נמכר לחברת גלובל איירקרפט אינדוסטריס האמריקאית והוטס לקנדה ב-16 באוגוסט 2001 בנתיב שעבר דרך מלטה כשהוא נושא את אות הקריאה N47SJ. כשהיה במרחק 200 מייל ממלטה החלו להתפתח בעיות במנועים. המטוס נחת על מסלול 32 בשדה לוקה במלטה עם מנוע ימין משותק עקב תקלה במערכת הדלק וכשבמיכליו נותר דלק ל-2 דקות טיסה בלבד. התקלה תוקנה והוא יצא לדרכו ב-18 באוגוסט בשעה 07:00. נחת בש"ת אברדין בסקוטלנד באותו היום, ולמחרת המריא בדרכו לקנדה.


 נוחת במלטה ב-16.8.01 (Photo:Peter Tonna)
 
כשהגיע לקנדה נחת בש"ת ווילנוב שבאדמונטון ואוחסן שם. הוא הוצע למכירה בספטמבר 2004 תמורת 150,000 דולר וכשצבר 9420:00 ש"ט.


     בש"ת ווילונוב,אדמונטון בשנת 2004 (Photo:Andy Graf)
 
לבסוף נמכר לחברת גוני בירד גרופ מפאסו רובלס שבמדינת קליפורניה. הוא נרשם על שם החברה ב-19 ביולי 2007. הושאל למוזיאון המטוסים אסטרלה, וצוות שיקום המטוסים של המוזיאון טס לקנדה, הריץ את המטוס והטיס אותו לפאסו רובלס.
 
מלאכת שיקום הושלמה והמטוס  הוחזר למצב טיסה בצבעיו המקוריים האמריקאיים.הוא מכונה Betsy's Bisquit Bomber ומשתתף בערוכות ובמפגנים אויריים רבים.המטוס בבעלות Gooney Bird Group Inc

לעיון נוסף:
 
 
הגלריה.צילומים:אנדי גאף

   

 

לייבסיטי - בניית אתרים