נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

 
דגם: C-47A-75-DL דקוטה

יצרן: דגלס, ארה"ב

מספר יצרן: 19446

מספר חא"א: 42-100983

שנת יצור:1945
 
תולדות המטוס
 
המטוס יוצר תחת חוזה AC-32725 וסופק לזרוע האוירית של צבא ארה"ב בתאריך 14.1.44. הוצב בח"א ה-8 של צבא ארה"ב באירופה בתאריך 5.3.44 .בתאריך 6 בעיוני 1944 עת היה מוצב בטייסת ההצנחה ה-53 של להק ההצנחה ה-61 שהיה מוצב בבסיס בארקסטון-הית' בבריטניה,השתתף בהצנחת אנשי הבטליון ה-3 של רגימנט הצנחנים  ה-507 של הדיוויזיה ה-82 של צבא ארה"ב בעת הפלישה לנורמנדיה.המטוס היה מס' 38 במבנה, טס מצד ימין של המוביל כשאותו מטיס סרן ת'ורנתון עם טייס המשנה סגן בילי אליוט. ההצנחה בוצעה בשעה 02:38. 

לאחר תום מלחמת העולם ה-2 הוחזר לארה"ב בתאריך 25.9.45.

הועבר לוועדה למכירת נכסי המלחמה בתאריך 5.10 45.נמכר ל-וו.ק.ג'ארוס ונרשם בברזיל ע"ש ו.ו.ואסקונסלוס ב-26.10.45, שמכר אותו ל-ל.גומז ו-ו.מ.נטו ב-8 בנובמבר 45.המטוס נרשם על שמם תחת אות קריאה PP-XAS. לאחר מכן המטוס נמכר לחברת התעופה הברזילאית REAL בתאריך 21.3.46 ורישומו שונה ל-PP-YPA.המטוס נמכר לארה"ב ב-30.9.59

נכנס לשירות חיל האויר בתאריך 10.1.61 הוטס בתחילה במסגרת גף דקוטה של הטייסת הבינלאומית, ולאחר מכן בטייסת הדקוטות, שם כונה "סופי" ושם בין היתר שימש בשנות ה-70 לאימון חניכי מגמת נווטים של ביה"ס לטיסה.

צוות ניסויי טיסה של התע"א מצטלמים ליד דקוטה 017 .. משמאל: דני יצחקי, מנחם שמול,נחום יהלום ז"ל ואדם צבעוני  זו היתה טיסתם האחרונה של יצחקי ,צבעוני ויהלום בתע"א.
(באדיבות אדר יהלום)

יצא משירות לאחר הטיסה האחרונה שנערכה בתאריך 26 ביולי 2000 כשבספריו רשומות 16,880.25 שעות טיסה ו-9,377 נחיתות. השיפוץ האחרון נערך בתאריך 18.11.98 בתעשיה האוירית בנתב"ג.

דקוטה 017 בנתב"ג ביום תצוגה לרוכשים פוטנציאלים שנערך בעקבות מכרז סיב"ט
צולם בנתב"ג לפני ההעברה .יולי 03 (ארזS)

נמכר לחברת יופיטר אייר מארה"ב שזכתה במכרז סיב"ט יחד עם עוד שני מטוסים. המטוס הוצא למכירה ב-Ebay והוטס לארה"ב ביוני 2003 תחת אות הקריאה N471DK. ב-7 באפריל 2004 נמכר לחברת באסלר טורבו קונברשנס המסבה מטוסי דקוטה למנועי טורבופרופ.תמונות מהשיפוץ אפשר לראות כאן .אות הקריאה האמריקאי בוטל בתאריך  19.2.15 כשהמטוס יוצא לקנדה. נרשם ע"ש חברת התעופה קן בורק אייר מקלגרי בתאריך 6 במרץ 15 תחת אות הקריאה C-FGCX.
 
דקוטה 017 כפי שצולם בשטח חברת באסלר בש"ת האיזורי אושקוש-וויטמן ביולי
2005 (Photo:Ian McFarlane)

את סיפורו של צבי הרפז על הטסת  הדקוטה ודקוטה 022 לארה"ב אפשר לקרוא באתר אגודת התעופה הכללית
לייבסיטי - בניית אתרים