נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

 
דגם: C-47B-20DK

יצרן: דגלס, ארה"ב

מספר יצרן: 15692/27137

מס' חא"א: 43-49876
 
תולדות המטוס
 
המטוס יוצר במפעל אוקלהומה סיטי של חברת דגלס תחת חוזה AC-40652. סופק לזרוע האוירית של צבא ארה"ב ב-15 בינואר 1945. עם תום מלחמת העולם השנייה הועבר לחיל האויר הצרפתי כסיוע בעלות הברית לשיקומו.

נכנס לשירות ח"א הצרפתי בטייסת GT.1/15 בבסיס אורלאנס ב-29 במאי 1945 וטס שם 4 חודשים. ב-2 בדצמבר 1945 הועבר לטייסת הסיוע למזרח הרחוק G.M.E.O. בבסיס טאן סון נהוט בויאטנם. ב-1 באפריל 1946 הועבר לטייסת GT.2/15 (המזרח הרחוק) והוטס שם תחת קוד זנב "E". ב-1 ביולי 1947 הועבר לטייסת GT.2/64 "בראן" בבסיס טאן סון נהוט והוחזר לצרפת ביוני 1949. 
 
הוכנס לאחסנה ביח' האחסנה של ח"א הצרפתי EAA.601 בבסיס שאטודון עד מרץ 1950, ואז הוחזר לויאטנם ליח' P.482 בבסיס ביין הואה. ב-22 במרץ 1950 הועבר לטייסת GT.2/64 "אנג'ו" בבסיס גיאלאם, והופעל בה תחת אות קריאה FRBFO וקוד זנב "O". ב-29 בדצמבר 1951 הועבר בהשאלה לטייסת GT.2/62 "פרנץ' קומטה" באלג'יר
 עד 3 בינואר 1952. ב-9 בינואר 1953 הועבר לטייסת GT.1/64 "בראן" בבסיס טאן סון נהוט בויאטנם (אות קריאה FRBCL קוד זנב "L") וחזר שוב ל-GT2.64 (אות קריאה FRBFO קוד זנב "O") .
 
ב-14 בנובמבר 1953 הועבר ליח' P.482 בביין הואה, ובנובמבר 1953 הועבר למנילה בפיליפינים. ב-1 בפברואר 1954 חזר לטייסת GT.2/64 וטייסיה החזירו אותו לצרפת באוקטובר 1954, שם נכנס לאחסנה בשאטודון.
 
ב-25 בינואר 1956 הוטס למרכז הדרכה לצוותי תובלה בבסיס טולוז וב-3 בספטמבר 1957 הועבר לחברת SFERMA בטולוז לתיקונים. ב-10 באפריל 1958 הועבר לביה"ס לטיסה BE.702 בבסיס אוורד (אות קריאה FTEFE, קוד זנב "E"), וב-28 באוגוסט 1959 הועבר לטייסת הסיור מס' 45 בבסיס בופאריק באלג'יריה (אות קריאה FSCDG).

הוחזר לצרפת ונכנס לאחסנה ב-EAA.601 בשאטודון ב-16 במרץ 1961. ב-17 במאי 1961 הועבר לבסיס קולומב-בשאר (אות קריאה FSDLH) ונכנס לשירות בטייסת הסיור והסיוע GSRA.78. ב-15 באוגוסט 1961 הועבר לגף קישור ELA.57 בבסיס אוראן באלג'יריה (אות קריאה FSDNB) ושוב נכנס לאחסנה בשאטודון ב-9 באפריל 1962.

הטייסת הבאה שהפעילה את המטוס היתה טייסת הקישור GLA.49 בברזאוויל שבקונגו, אליה הגיע המטוס ב-14 בספטמבר 1962 (אות קריאה FSCHY קוד זנב "Y"), וב-1 בספטמבר 1964 הועבר לטייסת הקישור GLAOM.49 בברזאוויל. המטוס סיים את שירותו ב-31 במרץ 1966 והועבר לאחסנה בשאטודון.

המטוס נמכר לישראל תחת חוזה o52000/DCMAA/MA שנחתם ב-2 בינואר 1967,הוטס ארצה ב-8 במרץ 1967. לאחר ששופץ בתעשיה האווירית נכנס לשירות בגף דקוטה של הטייסת הבינלאומית ב-1 בינואר 1968. משהוקמה טייסת הדקוטה ביוני 1971 הועבר המטוס והוטס בטייסת זו.
 
דקוטה 022 בנתב"ג
המטוס היה אחד מהאחרונים בטייסת שיצא משירות ונמכר לחברת סקאיי פארטס האמריקאית. על המטוס נרשם אות הקריאה האמריקאי N472DK והוא יצא מהארץ  ב-26 ביולי 2003 בדרכו לארה"ב כשהוא מוטס ע"י צוות אמריקאי וע"י טייס המשנה הישראלי צבי הרפז.

דקוטה N472DK  בנתב"ג לפני ההמראה לארה"ב (צילום:ארזS)

את סיפורו של צבי הרפז אפשר לקרוא באתר אגודת התעופה הכללית

לאחר מכן נמכר לחברת באסלר טורבו קונברשנס מהעיר אושקוש במדינת וויסקונסין, המתמחה בשיפוץ מטוסי דקוטה והסבתם למנועי טורבופרופ. המטוס נמכר לחיל האויר של קולומביה כ "ספינת תותחים" דגם AC-47T "פנטאסמה" וסופק ביוני 2006 תחת מס' הזנב FAC-1683 . המטוס מופעל ע"י הטייסת הטאקטית מס' 113 "פאנטסמה" של להק הקרב ה-11, השייך לפיקוד האויר ה-1 מבסיס פוארטו סולגר שבמחוז קונדינמארקה . 



 
לייבסיטי - בניית אתרים