נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

דגם: C-47B-25DK

יצרן: דגלס, ארה"ב

מספר יצרן: 16089/32837

מס' חא"א: 44-76505

תולדות המטוס 

מטוס זה יוצר במפעל אוקלהומה סיטי של חברת דגלס תחת חוזה מס' AC-2032. התקבל ע"י הזרוע האוירית של הצבא האמריקאי ב-15 במרץ 1945. יומים אח"כ הועבר לידי ח"א המלכותי הבריטי בבסיסו במונטראל תחת מספר זנב KN412.  נשלח לשירות בפיקוד התובלה בדרום מזרח אסיה ב-21 ביוני 1945 ולאחר סיום שירותו חזר לבריטניה והוכנס
לאחסנה ביחידת האחזקה מס' 22 ב-9 בדצמבר 1946. הועמד למכירה  ביח' למכירת עודפי המכירה (אירופה) ב-20 באוגוסט 1947, נמכר לח"א הצרפתי ונכנס לשירותו תחת מספר זנב 76505 ב-8 בנובמבר 1949.

בח"א הצרפתי הופעל ע"י טייסת תובלה GT1/61 "טוריין" תחת אות קריאה FRAMN וקוד זנב "N"  מבסיס אורלאנס משנת 1950, הועבר יחד עם הטייסת להודו-סין באוקטובר 1950, ב-10 במאי 1953 הועבר ליח' P.482 בבסיס ביין הואה וב-17 במאי 1953 לטייסת GT.2/63 "סנגל" בבסיס טאן סון נהוט, ב-30 במאי 1954 הועבר למנילה בפיליפינים, וב-5 באוגוסט 1964 הועבר ליח' P.18/192 בבסיס ביין הואה. המטוס הוחזר לצרפת בטיסה שנמשכה מה-17.9.1954 עד ל-23.9.1954.

נכנס לאחסנה ביח' EAA.601 בבסיס שאטודון עד 25 באוקטובר 1955, אז הועבר לטייסת קישור ELA.56 בבסיס פרסן-בומונט (אות קריאה FSCOB). חזר לאחסנה בשאטודון ב-11 באוקטובר 1962 וב-6 ביוני 1963 הועבר לטייסת קישור GLA.45 שהיתה בבסיס בופאריק באלג'יריה(אות קריאה FSCDE).

ב-8 באפריל 1964 הועבר לטייסת התובלה והקישור  GTLA.2/60 בבסיס ווילהקובליי (אות קריאה FRAJQ ששונה ל-FRAVB ב-15 במרץ 1967) יצא משירות והועבר לאחסנה בשאטודון ב-15 במרץ 1967.

נמכר לישראל ב-5 במאי 1967 הגיע לארץ לשיפוץ בתעשיה האווירית ונכנס לשירות בגף דקוטה של הטייסת הבינלאומית ב-1 בינואר 1968. צורף לטייסת הדקוטות עם הקמתה בתאריך 1 ביוני 1971. יצא משירות
ב-1 במאי 1996.

(באדיבות יוסי שומרוני)

מיקום 

נמצא בתצוגה במוזיאון מצפה רביבים ע"ש יוסף וייץ בקיבוץ רביבים. הועבר למוזיאון ע"י חיל האוויר במקום דקוטה 03 שניזוק קשות בסערה

התמונות באדיבות אורן רוזן


--

לייבסיטי - בניית אתרים