נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

דגם: C-47-DL

יצרן: דגלס, ארה"ב

מספר יצרן: 6223

מספר חא"א: 42-5635

תולדות המטוס

מטוס זה יוצר במפעל דגלס שנבנה במקביל לשדה התעופה דוהרטי שבלונג ביץ', קליפורניה, תחת חוזה AC-20669 וסופק לזרוע האוירית של הצבא האמריקאי ב-9 בינואר 1943. הועבר לחיל האויר המלכותי הבריטי בבסיס מונטראל ב-11 בפברואר 1943 כדגם דקוטה I תחת מספר זנב FD769. הוטס לבריטניה והופעל ע"י חברת התעופה BOAC לטיסות בשירות ח"א המלכותי כשהוא צבוע בצבעי ח"א המלכותי ונושא אות קריאה אזרחי G-AGFX שניתן לו ב-12 בפברואר 1943. כמו כן שירת המטוס בח"א המלכותי עם סימנים צבאיים ותחת אות קריאה ODZBK.

לאחר מלחמת העולם ה-2 הוצע למכירה ונרכש על-ידי חברת איירוויז טריינינג בע"מ ב-1 בינואר 1948. זו מכרתו לחברת יוניברסל אייר טרנספורט שרשמה אותו בדרום אפריקה תחת אות קריאה ZS-DAI ב-12 ביולי 1948. המטוס החליף שוב בעלים ונרשם על שם חברת ווסטאייר טרנספורט בע"מ ב-26 בספטמבר 1947 ולאחר מכן נרשם באפריקה הדרומית כ-ZS-DCZ ע"ש החברה, שהוקמה ע"י בוריס סניור כדי לרכוש מטוסים לחיל האויר הישראלי ולטיסות אספקה ודואר לארץ. המטוס כונה "גליל" ב-14 בינואר 1949 והוטס בארץ תחת אות הקריאה הדרום אפריקאי. לאחר מכן שונה מספרו ל-1401 . המטוס השתתף בהפצצות על כוחות האוייב ועריו במלחמת השחרור.

ב-12 בנובמבר 1950 קיבל המטוס אות קריאה 4X-FAG והופעל ע"י ח"א בטייסת הפילים להצנחה ולהעברת מטענים מחו"ל. ביוני 1963 הושאל לחיל האויר של אוגנדה, הוטס לשם וקיבל מספר זנב U-401. הוחזר ארצה והוכנס לתעשיה האווירית וזו הסבה אותו באפריל 1973 לדגם האזרחי DC-3C. המטוס נרשם ע"ש חברת "נתיבי נפט בע"מ" תחת אות קריאה 4X-DCF והופעל ע"י שירות האויר של החברה לטיסות מנתב"ג למנחת שדה הנפט באבו רודס בסיני יחד עם מטוס 4X-DCE. עם פרוץ מלחמת יוה"כ פינו המטוסים את עובדי החברה ומשפחותיהם שגרו בישוב "שלהבת" שבמקום.
 
דקוטה 4X-DCE בתעשיה האוירית לאחר חזרתו מאוגנדה

לאחר החזרת אבו רודס וסיני למצרים בנובמבר 1975, נסגרה החברה ומטוסי הדקוטה הוחזרו לחיל האויר ב-18 במאי 1977 ואוחסנו בנתב"ג. הרישום האזרחי 4X-DCF של המטוס בוטל ב-29 בספטמבר 1977.

חיל האויר הכניס את המטוס לשיפוץ והתקנות בתעשיה האוירית ומשאלו הסתיימו חזר לטייסת הדקוטה כשהוא נושא את מספר הזנב 040 ואת אות הקריאה 4X-FMF. הופעל בטייסת עד ליציאתו משירות ונמכר ע"י סיב"ט לחברת JAAT האמריקאית שדאגה לרשום אותו בארה"ב תחת אות קריאה באוקטובר 2003 ,אך המטוס לא הועבר לארה"ב ונשאר

בנתב"ג.מאוחר יותר נצבע בצבעי חברת ארקיע והוטס בטיסתו האחרונה לשדה התעופה באילת,שם הוא נמצא עד היום.

 
דקוטה 040 בתערוכת יום העצמאות בנתב"ג (צילום:אבינעם מיסניקוב) (באדיבות רענן וייס)
המטוס בנתב"ג לפני הטיסה לאילת (באדיבות יוסי שומרוני) ובשדה התעופה באילת (צילום:ארזS)
לייבסיטי - בניית אתרים