נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

דגם: DO-27A-1

מספר יצרן: 184

מספר גוף: 186

יצרן: דורניר, גרמניה

תולדות המטוס

המטוס הופעל בצבא המערב גרמני לראשונה ביח'  AusbGrp A/FFS-S  בבסיס ממינגן תחת קוד  AS+910  מ-11 בנובמבר 1957. היחידה הועברה לבסיס דיפהולץ ולאחר מכן לבסיס אוטרסן. ב-21 במרץ 61 התמזגה עם ה-FAR ואז שונה קוד המטוס ל-AC+910.

המטוס קיבל מספר זנב חדש-55+52 ב-13 בנובמבר 1967 והוצב ביח' LVR-6 בבסיס אולדנבורג. יצא משירות הצבא הגרמני ב-15 במאי 1970 ונמחק מהמצאי ב-21 ביוני 1971.

לאחר מכן נמכר לחיל האויר הישראלי על ידי חברת מטרופוליטן איירמוטיב ולצורך כך הוקצה לו אות קריאה אמריקאי N9545 במאי 71. המטוס לא הגיע לארה"ב אלא הועבר ישירות ארצה. הופעל בטייסת 100 בין היתר למשימות קישור, סיור וטיווח ארטילרי, וכן סופח לביה"ס לטיסה לאימון חניכי קורס מתקדם קלים.עם יציאתו משימוש כשנסגר מערך הדרור בח"א הועבר כמתנת ח"א לקיבוץ בית אלפא במקום מטוס מוסקיטו שניתן כמתנה לקיבוץ  לפני כ-50 שנה וששרידיו הועברו לבריטניה..

מיקום

המטוס היה ליד מגרשי הטניס של הקיבוץ אולם עקב בניית שכונת מגורים חדשה לפני כ-3 שנים הועבר אל ליד הרפתות.
 
דרור 040 בקיבוץ בית אלפא (צילום:אורן רוזן,יוני 2006) (צילום:אורן רוזן)
(צילום:אורן רוזן)
צולם ביוני 2013 ע"י אפי אליאן
לייבסיטי - בניית אתרים