נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם יצרן
:L414-06

דגם צבאי:הדסון Mk.IVA

יצרן:לוקהיד, ארה"ב

מספר יצרן:6076

מספר חא"א:41-23217

תולדות המטוס:

התקבל ע"י חיל האויר המלכותי האוסטרלי ביח' האחזקה מס' 1 בבסיס לוורטון בתאריך 26.12.41.  קיבל את המספר הסידורי A16-147 והוצב בטייסת מס' 14 בבסיס פירס ב-25.1.42. עבר תאונה בהסעה בתאריך 28.3.42 כשפגע בבלוק בטון בבסיס פירס. ניזוקו דלתות תא הפצצות ותחתית הגוף.

לאחר שתוקן הועבר  ב-28.10.42 ליח' מעקב המכ"מ מס' 17 ולאחר 5 חודשים הועבר ליח' אימון מבצעי מס' 1.ב-2.5.43 הועבר ליח' האחזקה מס' 7 לשיפוץ ושינויים.כשאלה הסתיימו הועבר ב-14.7.43 ליח' האחזקה מס' 3 ומשם הועבר ב-15.8.43 לטייסת מס' 6.

הועבר ליח' האחזקה מס' 7 ב-3.9.43 להסבה למטוס תובלה,ומשם הועבר ב-15.11.43 ליח' הקשר מס' 1 להרכבת כיסאות לצוותי הקשר.משם חזר ליח' האחזקה מס' 7 לאחר שבוע.

ב-6 בינואר 44 הוקצה למטוס אות קריאה VH-RBH והוא הועבר לטייסת מס' 38. הוחזר ליח' האימון המבצעי מס' 1 ב-17.1.44, וב-29.11.45 הועבר ליח' אחזקה מס' 2 לאחסנה.ב-3 בדצמבר 45 הוצא מאחסנה והועבר שוב לטייסת אימון מבצעי מס' 1 לסיורי שריפות עד 31.3.46, ואז הוכנס שוב לאחסנה ביח' אחזקה מס' 2 בריצ'מונד.

ב-24.4.47 נמכר לחב' גודן,בורד וגודן מסידני בעבור 1,000 ליש"ט.נמסר לקונים ב-22.7.49. בתאריך 19.3.49 התקבלה ברשות התעופה האזרחית האוסטרלית בקשה לרישום מהאדון ס.ריימונד פני מסידני. המטוס נרשם תחת אות הקריאה VH-BIH.


הדסון VH-BIH כפי שצולם בשדה מאסקוט בזמן הסבתו למטוס תובלה אזרחי


ב-8.9.49 כתב פני לרשות התעופה כי הוא יעזוב "לטיסה פרטית מעבר לים" כשהטייס קפטיין ג.בורד.הוא המריא מסידני ועבר דרך בחריין בנתיב לבגדד ולניקוסיה. מסמכי המטוס צינו את בעלי המטוס כ Burke Naughton Pty Ltd מסידני ואת הטייס כג. בורד (בורק נאוטון היתה חברת נדל"ן מסידני שפני היה בעליה).על המטוס נרשם אות הקריאה האוסטרלי באותיות קטנות בגובה 2 אינץ' בלבד.

ב-6.11.49 קבל נמל התעופה בבחריין תוכנית טיסה שבה המטוס מבקש נתיב ישיר מניקוסיה לבחריין. השלטונות בבחריין לא יכלו ליצור קשר עם המטוס ומאוחר יותר התברר כי נחת בשדה התעופה בחיפה. 

נכנס לשירות בחיל האויר בטייסת הפילים שהיתה אז בבסיס רמת דוד. השתתף כמפציץ במבצע עובדה ולאחר מלחמת העצמאות יצא משירות ופורק לגרוטאות

 
לייבסיטי - בניית אתרים