נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

טייס חיל האויר הסורי,רס"ן בסאם עאדל בן ה-34 גמר אומר לערוק לישראל.בבוקרו של יום רביעי,11 באוקטובר 1989 יצא לגיחת אימונים עם בן זוג מבסיס ח"א הסורי בליי.לאחר כמה דקות טיסה שבר לפתע והתרחק מבן זוגו עד שניתק קשר העיין ביניהם.

הוא הפנה את מטוסו לעבר גבול ישראל וכשהוא מודע לאמ"טים, הנמיך את המטוס לגובה של 50 מטר מעפ"ש וטס מהר.כשחצה את הגבול, סגר את מכשיר הקשר של המטוס.

כ-20 דקות לאחר ההמראה,בשעה 11:10, הנחית עאדל את מטוס המיג 23 שלו במנחת מגידו שליד כביש הסרגל בעמק יזרעאל,בהפתעה גמורה.הוא עצר את המטוס,פתח את החופה,התנתק מחגורות המושב והמצנח,ירד מהמטוס והכריז באזני אלה שניגשו אליו שהוא רוצה לערוק ופניו אינם למלחמה.
 
העמסת  המיג במגידו (באדיבות שלמה כהנא) מפקד טייסת תחזוקה ברמת דוד סא"ל צבי ברק ליד המיג

מטוס המיג הובל בתובלה קרקעית לבסיס רמת דוד ולאחר מכן הועבר ליחידת האחזקה האוירית של חיל האויר בתל נוף, המהווה את דרג השיפוץ למטוסים ולמסוקים (דרג ד') במסגרת מערך האחזקה של חיל האויר.הוא הוכנס לאחד מהמוסכים של בית המלאכה לשיפוץ מטוסי כנף קבועה ושם גובש צוות מוותיקי הבי"מ ומערך האחזקה בחיל שלמד את מערכות המטוס וגיבש  תכנית לאחזקתו.  המטוס כונה בחיל האויר "רץ המרתון".
 
המיג נפרק ממשאית ה"קווין מרי" בתל נוף (באדיבות שלמה כהנא)
 
במוסך בי"מ למטוסי כנף קבועה  ביחידת האחזקה האוירית
(באדיבות שלמה כהנא)

לאחר שהמטוס טופל והורץ,הועבר למרכז ניסויי הטיסה של ח"א .טייס הניסוי הראשי של ח"א באותה תקופה,סא"ל עופר ספרא,תודרך ע"י רס"ן עאדל והמריא לטיסת הבכורה שלו בתאריך 29 בינואר 90.סא"ל ספרא ביצע כ-18 טיסות ניסוי וקרבות אויר מול מטוסי הקרב של החיל,וגם השתתף במפגן האוירי באחד מטקסי סיום קורס טייס ולאחר מכן מטוס המיג קורקע והועבר לאחסנה בתעשיה האוירית.

הרצה ראשונה (באדיבות שלמה כהנא) טיסת ראווה ראשונה בשמי תל נוף (באדיבות שלמה כהנא)


לאחר זמן מה הועבר לתצוגה במוזיאון חיל האויר בחצרים,שם הוא נמצא כיום.
 
 (Photo:David Pride)
 
לקריאה נוספת:

המאמר "מיג-23 הטייסים מדברים" מאת סא"ל עופר ספרא,טייס הניסוי של המיג-ביטאון חיל האויר מס' 73,אפריל 1990

 

 

לייבסיטי - בניית אתרים