נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:P-51D מוסטנג

יצרן:נורת' אמריקן,ארה"ב


מוסטנג 19 בעת מבצע סיני (ציור:אלכס יופה)
פרטי האירוע:

בתאריך 31 באוקטובר 56 המריאה רביעית מטוסי מוסטנג של טייסת 105 לתקיפת שריון מצרי בג'בל לבני שבסיני. הרביעיה כללה את אריה מלמד, סרן אלדד פז במטוס 19,  ועוד שני מטוסים.המטוסים היו חמושים ברקיטות 5" ובפצצות נפל"מ.

כשהגיעו לאיזור,מצאו שכל השיירות המצריות נפגעו ונשרפו כתוצאה מתקיפה קודמת,ולכן המשיכו ותקפו שריון מצרי על ציר ביר-חמה-ביר-גפגפה.בעת התקיפה ירו המצרים אש נ"מ.בשעה 14:00 לערך,עת פז תקף והטיל את פצצותיו, הרגיש זעזוע במטוס.המוסטנג ספג פגיעה ברדיאטור. פז הרגיש ריח גלייקול (נוזל הקירור של המנוע) והמנוע הלך והתחמם.

המטוס איבד גובה.פז החל בגלישה לנחיתת אונס מגובה 1,000 רגל.הנחיתה היתה חלקה והרקיטות,שהיו עדיין צמודות לכנפיים התפזרו בשטח. פז פתח את החופה,יצא מן המטוס והתרחק ממנו מפני שמיכלי הדלק שלו נוקבו,היה ריח של בנזין באויר והיה חשש שהמטוס יתלקח.

ברשותו של פז היתה מפה בקנ"מ של 1:250,000 ופנקס עם "קוד הדסה" שבו היו מקומות בסיני שבהם הוטמנו מזון וציוד למילוט טייסי ח"א.הוא החל בצעידה ארוכה.הגיע למרגלות שלוחה של ג'בל יעלק וטיפס עליה.משם ראה את ביר חסנה.הוא תכנן להגיע לציר ביר חסנה-ביר תמדה ולכן הלך בערוץ והגיע בשעה 21:00 לביר חסנה.
 
פז ישן בלילה במקום מחבוא מחוץ לביר חסנה ובבוקר הלך מזרחה. בשלב מסויים ראה שני קומנדקרים אך החליט שאינם מכוחותינו. הוא ביצע איגוף מצפון והתגלה ע"י ערבי.בשעה 16:00 ראה טור שריון נוסע דרומה.הוא המשיך ללכת עד ג'בל לבני והגיע לכוחותינו בשעה 03:00.

מטוס המוסטנג של אלדד פז נבדק ע"י חייל עם הגעת כוחות צה"ל למקום הנחיתה
 
לייבסיטי - בניית אתרים