נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:F-4E-44-MC  פאנטום II

יצרן:מקדוננל דגלס,ארה"ב

פרטי האירוע:

בשעה 17:00 של יום 20 באוקטובר 1973, המריאו מתל נוף סרן אהרון שגיא,הצ"ח בטייסת העטלף, ונווטו סא"ל משה ברטוב בקורנס 142 עם מטוס קורנס נוסף שאותו הטיס סרן רן גרנות ועימו הנווט סג"מ יצחק גרוסמן לגיחת סיוע לכוחות הקרקע שנלחמו בסיני.כינוי המבנה בקשר היה "רופא".

לאחר שביצעו את היעף הראשון,הופנו ע"י הבקר לתקיפת סוללות תותחים בג'נייפה.היה צורך בזיהוי וודאי של המטרות בגלל קירבת כוחותינו לכוחות המצריים, והיות והשמש החלה כבר לשקוע, והיות והזוג כבר היה קצר בדלק וגרנות הוגיע לשגיא המוביל שאיבד קשר עיין איתו, הורה שגיא לגרנות לחזור, ואף הוא פנה מזרחה .תוך כדי הפנייה שוגרו עליו שני טילי SA-6 . הוא חמק מהם והטילים עלו לגובה והתפוצצו. שגיא החליט שלא לתקוף את מקור השיגור שהוא זיהה אותו.כשחצה את תעלת סואץ לכיוון מזרח, בשעה 17:44 , פגע במטוס טיל SA-6 נוסף. שגיא החל להנמיך לכיוון רפידים אך איבד את השליטה במטוס.

הצוות נטש כשהמטוס היה במהירות 777 קמ"ש ובמצב אף של 45 מעלות כלפי האופק. בעת הנטישה נשברו שתי ידיו של ברטוב.הם נחתו דרומית לטסה.מסוק בל 205 של טייסת החרב המתהפכת שהיה באויר בעת שהקורנס נפגע,מעל לכביש,כ-10 ק"מ דרומית לטסה, ובו הצוות שדה-אפרת-כהן ועימו חובש ורופא (סא"ל מיל' סיד כהן,מפקד טייסת הקרב הראשונה במלחמת העצמאות)  חש לאיזור, אך היות והקשר עם מכשיר ה"רינה" של שגיא ניתק, לא יכול היה לאתרו.

הצוות הפנה את המסוק וטס לפי הוראת הבקר, צפונית מערבית לטסה ולאחר 10 דקות חזר דרומה. מטוס עם נורים הוזנק כדי להאיר את האיזור ולסייע בחילוץ הצוות,אך בינתים הצליח צוות המסוק לקלוט את ה"רינה" ושגיא כיוון אותו לעברם בעזרת אקדח זיקוקים ופנס עיפרון שהיו בזווד המילוט שלו,וכן בעזרת הכוונה ב "רינה".  
 
שגיא הניח את ה"רינה " על הקרקע ונע אל ברטוב הפצוע כדי לסייע לו. הרינה נפלה,הקשר עם המסוק ניתק וצוות המסוק נכנס לוורטיגו, יצא ממנו הגיע למקום שבו היה הצוות,  ביצע 2 הקפות ,נחת וחילץ אותו אל ביה"ח שדה ברפידים.
לייבסיטי - בניית אתרים