נכתב בידי אבינעם מיסניקוב
 


פרטי המטוס:

דגם:RF-4E-45-MC פאנטום II

יצרן:מקדוננל דגלס,ארה"ב

מספר יצרן:4088

פרטי האירוע:

קצין הצילום של טייסת העטלף,סרן  גדעון שפר והנווט סגן עפר צידון המריאו מתל נוף במטוס קורנס דגם RF-4E מס' 194 של הטייסת העטלף ב-9 בנובמבר 1973 לגיחת צילום בגובה רב, כדי להביא תמונות שיראו האם המצרים עומדים בתנאי הפסקת האש. המטוס היה מעל מערך הטק"א המצרי, כ-15 ק"מ מערבית לתעלת סואץ, ובגובה 60,000 רגל, כשלפתע הוזהר הטייס בקשר ע"י הבקר על המצאות טילים באויר."שים לב" אמר לו."עקרבים באויר". המטוס נכנס למארב של 2 סוללות טילי SA-2 משופר שהכינו המצרים,

שפר ספר כ-11 טילים שנורו אליו. הוא ביצע תמרוני התחמקות אך כושר התמרון הנמוך של הקורנס בגובה רב היה בעוכריו. הוא הצליח לחמוק מהטיל הראשון, שהתפוצץ ליד המטוס וטילטל אותו, הטיל השני לא התפוצץ אך המטוס נפגע מטיל השלישי. הוא החל לאבד גובה והקשר עימו ניתק. דיחוס התא ברח וחליפות הגובה רב שאותן לבשו אנשי הצוות התנפחו אוטומטית. טיל רביעי התפוצץ סמוך אליו ורסיסיו פגעו במטוס, קשר הפנים נותק, וחדרו למנועים. וטיל חמישי פגע בו קשות, וכל מערכות המטוס הפסיקו לפעול.  שפר היסס לנטוש עקב הגובה הרב שבו נמצא המטוס והסיכונים של נטישה כזו, אך לבסוף קיבל את ההחלטה, משך בידית ההפלטה והנטיש גם את הנווט בגובה 48,000 רגל ובמהירות 1.7-1.8 מאך.

כיסאות המפלט הוציאו את הצוות, שהיה לבוש,כאמור, בחליפות טיסה לגובה רב, מתוך המטוס מעל קנטרה. לא ידוע עם צידון נהרג לפני הנטישה או בעיצומה. ידיו של שפר נתלשו ממקומן בעת ההפלטה והוא נפל נפילה חופשית כ-5 דקות עד שהמערכת האוטומטית פתחה את המצנח. הוא הגיע לקרקע באיזור הביצות מערבית לקנטרה ואיבד את ההכרה. החיילים המצריים היכו אותו נמרצות עד שהגיע קצין ועצר אותם. שפר הועבר לשבי המצרי ושוחרר במסגרת עיסקת החלפת שבויים לאחר שבועיים.
לייבסיטי - בניית אתרים