נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:
AT-6B-NT טקסן

יצרן:נורת' אמריקן, ארה"ב

מספר יצרן:88-7766

מספר חא"א:41-17388

תולדות המטוס:

המטוס הופעל כמטוס לאימון מתקדם בבתי הספר לטיסה של הזרוע האוירית של צבא ארה"ב במלחמת העולם השניה., ונשא את מספר הזנב 41-17388. למטוס אירעה תאונת נחיתה בבסיס לייק צ'ארלס בלואיזיאנה בתאריך 28.7.42  עת שהיה שייך לטייסת 483CH Sqn. נגרם נזק סוג 3 והמטוס תוקן.תאונה נוספת אירעה בהמראה מבסיס חא"א שבחצי האי מטאגורדה שבמדינת טקסס ב-17.3.43,עת היה שייך ל-483SEFTS שבבסיס אלו פילד בטקסס.

תאונה נוספת אירעה בשדה ראנדולף שבמדינת טקסס ב-31.12.44 ,עת היה שייך ל-2532AAFBU . התאונה הוגדרה כ"כשל מבנה". תאונה נוספת  בבסיס המשנה גיבונס שבמדינת טקסס אירעה  ב-31.7.45 עת היה שייך ל-AAFBU2537 מבסיס פרין. הטייס דארל בראיין ביצע נחיתת גחון לאחר שכני הנסע לא נפתחו.
 
המטוס הגיע לחיל האויר בשנת 1952 ושימש כמטוס אימון בביה"ס לטיסה בכפר סירקין, ולאחר מכן בתל נוף.במבצע קדש חומש במקלעים ורקיטות ופעל משדה תימן לתקיפת טורי הצבא המצרי בסיני.
 
לאחר שהוצא משירות בשנת 1961, הועבר למרכז ניסויי טיסה של התעשיה האוירית כמטוס ליווי לטיסות ניסוי.באוקטובר 1964, הושאל ע"י התעשיה האוירית לצילומי הסרט "יהודית" כשהוא צבוע כהרוורד של ח"א הסורי.
 
לאחר שיצא משימוש בתעשיה האוירית נמסר המטוס בשנות ה-70 לקיבוץ יד מרדכי והועמד בגן שעשועים.עם הזמן נעלמו ממנו חלקים והקורוזיה עשתה את שלה.בשנת 2004 הועבר מגן השעשועים והועבר לשיפוץ בקיבוץ במטרה להעמידו מעל אתר המשחזר את קרבות תש"ח כשהוא צבוע כמטוס מצרי.בזמן שיפוץ הכנפיים התגלה שאחת מכנפיו יוצרה בקנדה ואילו השנייה בארה"ב, ועל הכנף השמאלית התגלה המספר 15, דבר שמעיד שהגיעה מהרוורד 1115. המטוס הועבר בשנת 2011 לפרדייב והוא יוכשר ויובא למצב תצוגה.

המטוס בקיבוץ יד מרדכי לאחר פירוק הכנפיים והתחלת השיפוץ (בן קשלס דרך פורום פרש צו"ב)

תודתנו לנעם הרטוך ולבן קשלס על העזרה בפרטים
לייבסיטי - בניית אתרים