נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

דגם: ווטור IIA


יצרן: סוד אויאסיון, צרפת


מספר יצרן: 30


מספר ח"א הצרפתי: 15


תולדות המטוס

המטוס הגיע ארצה ב-16 בנובמבר 1957, הוצב בטייסת אבירי הצפון וכונה "המשחית".

בפברואר 1963 תוכנן המטוס להשתתף בסדרת שיגורי ניסוי של טיל "שפריר 1", בצרפת, אך בשעת ההכנות האחרונות לטיסה בדת"ק טייסת אבירי הצפון, קרס כן הנחיתה הקדמי, המטוס נפל על גחונו ושידרתו נשברה. ידיו של המכונאי שישב בתא הטייס נתפסו בין החופה שנסגרה ובין מסגרת השמשה הקדמית והוא נפצע באורח בינוני. חקירת האירוע העלתה שקצר חשמלי במערכת נעילת כן הנסע הקדמי גרם לקיפולו.המטוס תוקן במפעל "בדק", וחזר לטייסת  בסוף 1964.


 
צוות האויר של טייסת אבירי הצפון בצילום משותף ליד ווטור 09 (באדיבות רענן וייס)

ערב פרוץ מלחמת ששת הימים ויציאת חיל-האוויר ל"מבצע מוקד", הועבר המטוס בחשאיות רבה מרמת-דוד לתל-נוף, על מנת לשתפו בתקיפת שדות תעופה במצרים. טייסו במהלך אותה העברה, ובגיחה הראשונה שביצע במבצע מוקד היה סרן הרצל בודינגר, לימים מפקד חיל-האוויר. בסך הכל ביצע המטוס 22 גיחות באותה מלחמה, ובין היתר תקיפת בסיס ח"א המצרי בני סואף,תקיפת בסיס ח"א הסורי דמייר,תקיפת בסיס ח"א המצרי ראס בנאס,תקיפת שיירה ירדנית על הדרך מיריחו לירושלים,תקיפת דרדרה בגולן,תקיפת אמנעה באיזור ביר תמדה,תקיפת המוצב הסורי 6166 בגולן,הנרה ואמנעה על כביש יריחו-ירושלים,תקיפת מחנות עליקה של הצבא הסורי בגולן ואמנעה באיזור המיתלה.
 
המטוס הוצא משירות מבצעי ב-1970 והועבר לאחסנה. ב-1972, כאשר רוב הווטורים הועברו לשמש כמטרות דמה בסיני, דאג מפקד רמת-דוד אל"מ זוריק לב לשמר את המטוס באוסף המטוסים ההיסטוריים של הבסיס ומשם הוא הועבר לחצרים בשנות ה-80'.

טייס ששב מטיסת הסולו על הווטור  מתקבל במטחי מים צוננים כמיטב המסורת (באדיבות רענן וייס)

מיקום

מוזיאון חיל האויר

תודתנו לנתן סגל על העזרה בפרטים

במוזיאון ח"א (צילום:אבינעם מיסניקוב)
לייבסיטי - בניית אתרים