נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם:S.O.4050 ווטור IIA
 
יצרן:סוד אויאסיון, צרפת.
 
מספר יצרן:10
 
טיסה ראשונה:24.1.57
 
תולדות המטוס
 
מטוס ווטור זה , שצוייד במנועי סנקמה אטאר101D-3  נכנס לשירות חיל האויר הצרפתי ב-2 באפריל 57 עם מספר זנב 07 בטייסת ECN 1/30  Loire ושימש לאימון טייסים. ביולי 63 הועבר למרכז הניסויים CIB והוסב לניסויי תדלוק באויר כמטוס " מתודלק ". בין הייתר הוטס בניסויים עם ווטור מתדלק 08 ועם מיכלית תדלוק KC-135 של ח"א הצרפתי.
 
בשנת 1965 הועבר לכנף 92 כמטוס אימון לתדלוק אוירי. סיים את שירותו בשנת 1966 והועבר לבסיס שאטודון, שם הוכנס לאחסנה. עד אז צבר 1421 שעות טיסה.
 
משלחת חיל האויר הגיע לשאטודון לבדוק את המטוס. המשלחת כללה את הטייס סא"ל דני שפירא,רס"ן א. סימון, סרן בהיר, סגן ברוך וסגן נתן סגל. הצוות , בעזרת אנשי ח"א הצרפתי החזיר את המטוס לכושר טיסה. במהלך העבודות  התגלה שהברגים של צירי הגה הגובה היו רופפים. שפירא ביצע שתי טיסות ניסוי ולאחריהן המריא ב-21 בדצמבר 67 לטיסה ארצה.
 
שפירא מספר בספרו "לבד בשחקים" ש "בעיצומן של ההכנות הופיע פתאום מפקד הבסיס וקרא לי בבהילות הצידה.הוא הראה לי מברק שהיה נתון עדיין במעטפה חתומה, ואשר הגיעה אליו אך דקות לפני כן. "שמע מסייה שפירא" הוא אמר."הגיע אלי מברק, אני יודע מה כתוב בו,אבל אם אתה מבטיח ומתחייב לצאת מכאן עד השעה שתים עשרה בצהרים, לא אפתח אותו ואעלים ממנו עין". נראה כי חרב האמברגו הונפה גם על המטוס הזה, למרות שהיה למעשה "שכיב מרע".מפקד הבסיס, שגילה אהדה כנה כלפינו, החליט לנסות לאפשר לנו להוציא אותו מן השדה בשם הידידות בינינו.."
 
שפירא המריא בזמן,טס דרך ברינדיזי שם נחת לתדלוק, ולבסוף נחת בשדה התעופה בלוד.
 
המטוס שופץ בתעשיה האוירית , נכנס לשירות בטייסת אבירי הצפון ברמת דוד בתחילת שנת 68 והשתתף בפעילות המבצעית של הטייסת במלחמת ההתשה. בתאריך 16.2.71 עבר מגבלת G באימון קרב אויר. הועבר למוסך ווטורים ושם בוצעה בו בדיקה לפי הפרק הנוגע למעבר מגבלות בספרות האחזקה.

המטוס יצא משירות עם סגירת הטייסת כשבספריו רשומות 1055:55 שעות גוף והועבר בטיסה לבסיס ח"א ברפידים שם שימש כמטוס דמה . כשפינה צה"ל את חצי האי סיני פוצצו מטוסי הווטור.

 
ווטור 30 לאחר נחיתה (קנה מידה)
 
 תודתנו לנתן סגל על העזרה בפרטים

 

לייבסיטי - בניית אתרים